ČlánkyHIP-HOP

The Midas Touch: Metro Boomin, jeden z najväčších talentov na producentskej scéne

Metro Boomin want some more, N***a

Jeden z producentských tagov patriaci najúspešnejšiemu producentovi posledných rokov, podľa ktorého už na začiatku skladby vieš, že sa bude jednať o banger. Minulý rok v novembri uzrel svetlo sveta jeho sólový producentský album, Not All Heroes Wear Capes, z ktorého dokázal predať za prvý týždeň 99 000 kusov. Celkovo sa z neho predalo viac ako pol milióna nosičov, vďaka čomu získal zlatú platňu. Album sa vyšplhal na prvé miesto rebríčka Billboard 200. Aj keď v minulosti vydal zásadné albumy, kde kolaboroval s top rappermi, až jeho prvý sólový album mu priniesol prvé No. 1 v rebríčku Billboard 200, ktorý zoraďuje albumy podľa predajnosti. Pre porovnanie, DJ Khaledovi sa to podarilo až s 9-tým sólovým albumom Major Key. Tento úspech poukazuje na silu mena a pozíciu, na ktorej sa práve Metro Boomin nachádza. Dosiahnuť ako producent takýto komerčný úspech svojím prvým sólovým albumom je mimoriadna vec. Kolegov z rapového žánru, ktorí majú potenciál na niečo dosiahnuť, je bohužiaľ ako šafránu. Samozrejme to taktiež vypovedá o sile rapového žánru v dnešnej dobe.

Leland Tyler Wayne je rodák z amerického St. Louis. Už v mladom veku sa začal venovať hudbe, keď ako bass gitarista pôsobil v školskej kapele. V rozvoji jeho hudobného talentu mu výrazne pomohla jeho mama. Mladý Boomin uchvátený rapovým žánrom sa začal venovať rapovaniu, ale keďže nemal peniaze na nákup beatov, do ktorých by mohol rapovať, začal produkovať hudbu sám pre seba na počítači, ktorý dostal od mamy. Postupom času sa vypracoval na relatívne úspešného „beatmakera“ v jeho malom okolí. St. Louis, ale samozrejme nie je Mekkou rapu a príležitostí na kvalitnú spoluprácu nebolo mnoho. Prostredníctvom sociálnych sietí začal distribuovať svoje beaty do širokého okolia. Jedna z najčastejších destinácií kde končili Boominove beaty, bola Atlanta. Centrum južanského rapu je domovom mnohých áčkových rapperov. Metra na stretnutia s rappermi, ktorým posielal svoje beaty a kolaboroval, vozievala mama. Vzdialenosť medzi St. Louis a Atlantou je viac ako 8 hodín jazdy autom!

I was young, It was cool, I was patient.

Po skončení strednej školy logicky viedli Boominove kroky do Atlanty, kde začal študovať na Univerzite Morehouse odbor hudobný manažment. Popri tom ďalej produkoval hudbu. Vďaka kolaborácií s rapperom Tay Don sa dostal do kontaktu s členmi Bricksquad lablu, ktorý založil Gucci Mane. Bol to určitý bod zlomu v doterajšej kariére mladého producenta. Začal sa stretávať a pracovať s top ľuďmi v rámci rapovej komunity v Atlante

I actually made that beat before I moved to Atlanta. I never really liked it, but once I moved to Atlanta I just started going to the studio with Future like everyday. So one day, I didn’t come, and when I showed up the next day he played “Karate Chop.“ And I just didn’t like it at all. Then every time people would come in to the studio, he would always play the record and I was like, Why are you so stuck on this shit? We have way harder records. 

Metro Boomin XXL interview 2013

Prvá veľká spolupráca je publikovaná na začiatku roka 2013. Jedná sa o skladbu Karate Chop, kde na Metrovom beate spojili sily Future a Lil Wayne. Na Futurovom albume s názvom Honest produkoval ešte dve ďalšie zaujímavé skladby. Titulnú Honest a skladbu I Won, kde hosťuje Kanye West. Všetky skladby môžeme považovať za viac ako vydarené a s istotou sa jedná o štart snov pre mladého producenta. No ani jedna z nich neprekračuje úspechom tieň rapového žánru. Avšak to sa podarilo na jeseň 2014 kedy sa Metro Boomin podieľal na produkcii platinového hitu Tuesday od ILoveMakonnen na feate s kanadskou superstar Drakeom. Tento obrovský banger sa takmer dostane do TOP 10 Hot 100 Billboard.

Od tohto momentu môžeme považovať Boomina za plne etablovaného na scéne. Niekto by sa možno s takýmto úspechom uspokojil, ale „Metro Boomin want some more“ Okrem „beatmakerských“ povinností sa stará aj o celkový zvuk mixtapu Monster (Future) v úlohe „executive producer“. V septembri 2015 vychádza spoločný album, na ktorom spojili sily velikáni Drake a Future. Metro sa okrem produkcie takmer všetkých skladieb na albume plnom bangrov, medzi ktorými pre mňa vynikajú asi najviac Jumpman, Digital Dash a Diamonds Dancing, znovu zhostil úlohy „executive producer“. Počas nahrávacieho obdobia 6 dní dokázali dať spolu dokopy unikátny projekt, ktorý získal platinovú platňu.

V roku 2016 pokračuje v napredovaní. Vydáva spoločný album Savage Mode v spolupráci s 21 Savage, ktorý dosahuje status zlatej certifikácie. Spolupracuje s menami ako The Weeknd, Big Sean a Lil Uzi Vert, participuje na Kanyeho albume The Life Of Pablo. V poslednom kvartáli roku 2016 vychádza ním produkovaný hit Bad and Boujee, ktorý je predurčený na úspech. Všetkým zúčastneným (Migos, Lil Uzi Vert a Metro Boomin ako producent) prináša prvý a zatiaľ jediný No. 1 hit v rebríčku Billboard Hot 100. Tento úspech je akýmsi prológom k enormne úspešnému roku 2017.

Rok 2017 z producentského hľadiska jednoznačne patril mladému talentu zo stredovýchodu USA. Stihol vydať dve plnohodnotné kolaborácie: Without Warning s 21 Savage a Offset a Double or Nothing v spolupráci s Big Seanom. Jeden kolaboračný mixtape: Perfect Timing ft. Nav a mnoho úspešných produkcií pre ostatných interpretov ako Congratulations (Post Malone ft. Quavo), Mask Off (Future), Both (Gucci Mane ft. Drake), Bank Account (21 Savage), Tunnel Vision (Kodak Black), I Get the Bag (Gucci Mane ft. Migos). Rok 2017 bol zo strany Metro Boomina mimoriadne plodný čo do počtu vydaných projektov alebo hitov. Avšak jeho úspech nespočíva v kvantite vydaných produktov, ale v ich kvalite a komerčnej odozve. Všetky produkované hity majú minimálne 1x platinovú certifikáciu. Pre lepšiu predstavu úspech, premietnutý do grafického zobrazenia v porovnaní s ostatnými umelcami za rok 2017.

Každému kto sa pohyboval v hudobnom biznise bolo jasné, ktorý producent bol číslo 1 a mal povestný Midasov dotyk, ktorým premenil všetko čoho sa dotkol, na zlato. VŠETKÝM až na ľudí zodpovedných za zostavovanie nominácií Grammy. Napriek takémuto úspešnému roku sa Metro Boomin nezmestil ani do nominácie na producenta roka.

“People blame the rappers for the state of hip-hop, but rappers are not making the music. You gotta blame the producers,” he said. “If a producer sends me a pack of 20 beats and they’re all wack and sound the same, I’m just fucked. I just have to pick the best of the worst. It’s not the rapper’s fault.” 

Russ VladTV interview

A jednoduchá odpoveď…

Po marketingovom oznámení odchodu do producentského dôchodku a treniciam s pár kolegami zo scény v priebehu roka 2018, vydáva Boomin svoj prvý sólový album, ktorý len utvrdzuje jeho pozíciu jedného z najväčších producentských talentov na momentálnej scéne.

Komentáre

Odporúčame