ČlánkyKLIPVideo

Klipy, na ktoré by si si musel zobrať úver ½

Pod pojmom hudobný videoklip si väčšina ľudí predstaví krátky vizuál, ktorý sprevádza pesničku a človek si ho buď pozrie celý, alebo to len prekliká a strávi nad ním minumum času. To však neplatí o tvorcoch a režiséroch klipov, kde sa často produkcia vyšplhala na miliónové sumy a natáčanie zaberie niekoľko týždňov až mesiacov. Z rozšírovaním internetu sa točia tisíce klipov mesačne je ich desiatky až stovky milióv online. Z toho 80-90% je „amatérska produkcia“(doma na kolene), ktorá vzniká takpovediac každý deň, aj keď pri dnešnej technickej dostupnosti a cenách kamier sa to dá urobiť na veľmi vysokej profesionálnej úrovni.

Začiatok éry tých najdrahších produkcií bol od začiatku 90-tych rokov až do prelomu milénia, kedy sa interpreti predbiehali kto sa ako odprezentuje, a ktorý klip bude vidieť a hovoriť o ňom viacej ľudí. Prvý klip, ktorý napríklad prekonal hranicu $500,000 bol klip Davida Bowieho „Ashes to ashes“ z roku 1980. Rozmach popovej hudby a hudobných staníc, ktoré vytvárali rebríčky a púšťali hudobné klipy ovplyvnil celkový pohľad na hudbu. Cieľom bolo zaujať a stať sa tým, ktorý klip si fanúšik zapamätá a urobí v ňom najväčší dojem. Produkčné spoločnosti dbali na dynamiku, akčnosť, filmovosť, intro, príbehovú líniu, výbuchy, a na tu dobú progresívne vizuálne efekty.

Jeden, čo do bodky spĺňal tieto predpoklady bol 10´minútový klip „Estranged“ od Guns´n Roses, ktorý bol jednoducho veľkolepý, ako kapela a jej hity samotné. V roku 1993 stál cca $4,000 000 a búrlivák Axl Rose si v ňom aj zahral samého seba. Zaskákal si do oceánu, zaplával s delfínmi, trpel , klip proste má všetko:)

Na zmienku určite stojí aj ich video „November Rain“, síce stálo vtedy len $1,500 000 , ale o 25 rokov neskôr na youtube prekonalo hranu jednej miliardy!

Miliónovú hranicu budgetu prekonali aj ďalší, už teraz rockový „dinosauri“ Rolling Stones klipom „Love is strong“ od známeho režiséra Davida Finchera (Fight Club,The Game,Seven,Social Network), ktorý stvárnil kapelu ako obrov behajúcich po NY. Samozrejme, myšlienka je hlbšia.

Málo kto by prepokladal výskyt dánsko-nórskej kapely Aqua v tomto rebríčku klipov, ale s nákladmi $3,500 000 za videoklip sa nachádzajú určite v prvej desiatke. Video bolo natočené v roku 1999 a zobrazuje zaútočenie podmorskej príšery na tento svet a následne pokus severskej dvojice o zácharanu…Riadne sci-fi! Veď posúď sám.

Popové divy vôbec nezaostávali, čo sa týka hudobných réžií, teda aspoň nie tie najznámejšie. Janet Jacskon, sestra kráľa popu s chytľavou pesničkou „Doesn’t Really Matter” a jej futuristickým klipom zacvkala asi $2,500 000. klip však získal ocenenia ako napr. “The most stylish music video” na VH1 awards.

Keby sme rátali prvú desiatku najdrahších klipov podľa interpretov, tak by sa do nej zmestila aj ohromujúca speváčka Celine Dion a jej videoklip „It’s All Coming Back to Me Now“, opäť filmová produkcia. Zaujímavosťou je, že video z roku ´99 bolo nakrútené za 4 dni v kaštiely v Ploskoviciach a v štúdiach na Barrandove. Na oko jednoduchá produkcia stála podľa kuloárnych informácií až $2,3mil dolárov!

Make me like you”, obrovský hit od Gwen Stefani je dodnes považovaný za najdrahší klip vôbec. Podľa niektorých zdrojov sa produkcia vyšplhala až na $12 mil. dolárov!, čo bolo v tej dobe nepredstaviteľné. Je to jediný videoklip, ktorý sa naživo nahrával aj vysielal v televízii. Odohralo sa to počas reklamnej pauzy počas 58.ročníku Grammy Awards.

Pri divách kráľ ešte ostaneme, je tu jedna divoška z Japonska, ktorá za svoju kariéru predala 50 miliónov nosičov(čo z nej robí najpredávanejšiu interpretku z histórii krajiny) a snažila sa zaujať aj drahšími produkciami klipov. Ayumi Hamasaki a jedno z videí za dva mega.

Ayumi Hamasaki – Fairyland from Jennie Mae Durocher on Vimeo.

Čo by to bol za zoznam najdrahších oficiálnych klipíkov, ak by neboli spomenutý samotní králi. „Kráľovná popu“ – Madonna s videami „Express Yourself“, „Die Another Day“ a „Bedtime story“ ju robí rovnako kráľovnou investovania do vizuálnej a filmovej produkcie. Všetky mali rozpočet cez $ 5 000 000 a kvalitnú kameru a réžiu. Kto si ešte pamätá pripútanú psycho Madonnu a tento soundtrack ku bond-ovke z Deka hitov?! 🙂

Na špici toho dlhého zoznamu nákladných videoklipov však určite figuruje klipík od „kráľa popu“ Micheala Jacksona. Je to sci fi filmík „Scream“ kde spoločne s Janet Jackson užívajú bezváhový stav, cestujú na vesmírnej lodi a jeho premiéru s ním a jeho vtedajšou manželkou Lisou Presley videlo naživo 64 miliónov ľudí. Náklady na výrobu presiahli vraj 10 miliónov a rok po vydaní získal cenu Grammy za Best Short Form Music Video.

MJ si naozaj siahol do vrecka, ktoré ale bolo dostatočne hlboké, lebo natočil a rovnako zahral aj v ďalších šesťciferných klipoch. Efekty v jednom z najznámejších songov „Black & white“ stáli dokopy 4 mega. Nezabudnime, že to bol rok ´91!

Kultové video k pesničke „Bad“, ktoré mimochodom režíroval Martin Scorsese(Zúriaci býk, Casino, Gangy New Yorku, The Aviator) má z rozšírenej verzii 18 minút a určite stojí za pozretie. Pôvodne to mal však byť duet s Princom, ktorý mal aj hrať v klipe úlohu ktorú stvárnil Wesley Snipes. Avšak nepáčila sa mu úvodná veta, čo mal povedať: „Your butt is mine“ a tak sa na všetko jednoducho vykašľal.

Na záver by som z tých drahších hudobných videí určite nezabudol môj obľubený klip a song z roku 2002 nabitý technológiami z budúcnosti a výraznou sexualitou príznačnou pre Georga. Nech jeho pamiatka a odkaz hudbe žije večne! RIP George Michael 

 

Druhé pokračovanie najdrahších hudobných videoklipov o týždeň a budeme sa venovať čisto hip-hopovým autorom. No dobre, možno trocha aj r´n´b… 🙂

Komentáre