News

BEEFMANIA: #3 Jay-Z vs. Nas, súboj o kráľa New Yorku

Rapový priemysel v USA nám svojou rozmanitosťou, siahodlhou históriou a nespočetným množstvom talentov prináša nezabudnuteľné bangre, legendárne spolupráce, ale aj vyhrotené súboje, ktoré už k rapovej kultúre neodmysliteľne patria. V prvom diele Beefmanie sme si pripomenuli súboj pobreží, respektíve súboj zoskupení z Los Angeles a New Yorku, o pomyselnú globálnu dominanciu na rapovom poli. Dnes sa v ďalšom diele pozrieme na lokálnejší súboj. Súboj o kráľa Mekky rapu. Súboj o to, kto zasadne na new yorský rapový trón. Na jeden z najdlhšie trvajúcich beefov v histórií rapu, ktorý je právom považovaný za jeden z najlegendárnejších. Jay-Z vs. Nas. Beef bez akýchkoľvek pravidiel  a  limitov.

Približne  pred rokom vzplanul spor medzi Drakeom a Pushom-T. Veľa ľudí kritizovalo Pushu-T, že svojimi dissmi prekročil pomyselnú hranicu. Ak je Pusha-T vs. Drake označovaný za príliš osobný a špinavý, ako by sme potom definovali to, čo sa stalo medzi Nasom a Jayom? Ale všetko poporiadku. Začnime od začiatku a pozrime sa, ako vôbec k beefu došlo.

New York, rodisko rapu, vždy disponoval plejádou mimoriadne talentovaných raperov. Určiť už len vedúcich lídrov jednotlivých mestských častí ako Brooklyn alebo Queens bolo obtiažne. V druhej polovicu 90-tých rokov bolo kandidátov na rapovú korunu New Yorku viacero. No medzi všetkými vynikali „Brooklyn´s finest“ Jay-Z a The Notorius B.I.G. a rodák z Queensu Nas.

I’m from where niggas pull your card, and argue all day about
Who’s the best MCs, Biggie, Jay-Z or Nas?

JAY-Z Where I’m From (1997)

V roku 1996 vydáva Jay-Z svoj debutový album Reasonable Doubt. V tracku Bring It On sa mal objaviť aj Nas so svojou slohov. Avšak na nahrávaní sa neobjavil. Jay-Z aspoň vysamploval v Dead President 2 Nasove bary z World Is Yours (Q-Tip remix). Dead President 2 a World Is Yours… stará klasika…

Ešte v tom roku vydáva Nas svoj druhý album It Was Written, kde v úvodnom tracku s príznačným názvom The Message necháva Jay-Zmu odkaz referujúci na jeho záľubu v luxusných autách:

Lex with TV sets the minimum

Aj keď Nas neskôr vysvetlil, ako to v skutočnosti myslel, a že sa nejednalo o skutočný útok, určite to nepomohlo v budovaní vzťahov.

I saw JAY-Z driving a Lexus with the TVs in them. I got rid of my Lexus at that point and I was looking for the next best thing. It wasn’t a shot at Jay but it was just saying that’s the minimum you gotta have. It’s not a shot at him but he inspired that line. It wasn’t necessarily a shot at him but because the song was a shot at everybody, he fell into that. But he definitely inspired that line. 

Nas, Complex 2016

Nasledujúci rok rap prichádza o jedného zo svojich najlepších synov. The Notorius B.I.G. je chladnokrvne  zastrelený v Los Angeles. Jay-Z označil toto obdobie za svoje najtemnejšie a najťažšie v celom živote z dôvodu straty blízkeho človeka, no chápal, že hra musí pokračovať. Vydáva The City Is Mine, v ktorom jednoznačne odkazuje:

Don’t worry about Brooklyn, I continue to flame

Sudy s pušným prachom sa kopili a čakalo sa už len na rozbušku, ktorá odpáli niečo, čo dnes už môžeme  označiť za najväčší beef minulej dekády.

Ďalším priliatím oleja do ohňa bol spor medzi Jay-Zho chránencom z vydavateľstva Roc-A-Fella Memphisom Blackom a Nasom, no skutočným spúšťačom bol Jay-Zho track Takeover produkovaný Kanyem Westom z nadchádzajúceho albumu Blueprint. Takeover bol prvýkrát odprezentovaný na Summer Jame 2001, kedy Jay odrepoval prvých 32 barov, na ktorých vystrelil poriadne ostrými nábojmi na ProdigyhoMob Deepu. Avšak niečo málo sa ušlo aj Nasovi:

Ask Nas, he don’t want it with Hov, no!

Po tomto výpade nebolo už cesty späť. Nas reagoval veľmi promptne a Jay-Z dostal odpoveď na svoj atak vo forme freestylu Stillmatic (aka“ H to the Omo“ ). V tomto Freestyle Nas spochybňuje Jay-Zho dílerskú minulosť, označuje ho za falošného klamára, ale hlavne spochybňuje jeho sexuálnu orientáciu, čo sa časom ukáže, ako nie úplne rozumný ťah.

Is he H to the izzo, M to the izzo?
For shizzle you phony, the rapper version of Sisqo
And that’s for certain, you cloned me, your wack clothes line
I’d rather Sean John, bore me with your fake coke rhymes

Jay si ani nemohol priať lepšiu odpoveď. Na dokončenom tracku Takeover venuje Nasovi celú tretiu slohu, kedy riadok po riadku odpovedá na obvinenia a posmešky. Z môjho pohľadu sa jedná o jeden z najlegendárnejších dissov vôbec a riadky,  ktoré predznamenávajú, že Jay ma ešte nejaké eso v rukáve:

Because you-know-who did you-know-what  With you-know-who, but let’s keep that between me and you

Z takto rozohranej hry sa už nedalo utiecť. A Nas to rozhodne ani nemal v pláne. Málokto čakal, že by sa latka dala ešte posunúť, no odpoveď na Takeover prišla v podobe dissu Ether, dissu, ktorý sa navždy zapísal do histórie beefov veľkými písmenami. Okrem opakovaných narážok na sexualitu Nas poukazoval na Jay-Zho vzhľad, nie príliš vydarenú spoluprácu s Eminemom, kedy ho na vlastnej skladbe Renegade Em prevalcoval a prílišnou inšpiráciou s Notoriousom B.I.G.

That this Gay-Z and Cock-a-Fella Records wanted beef

First Biggie’s your man, then you got the nerve to say
That you better than B.I.G
Dick-suckin‘ lips, why don’t you let the late great veteran live?

To Irv, to B.I.G. – and Eminem murdered you on your own shit

Jay nemohol dovoliť, aby Ether bola bodka za celým beefom, pretože vedel, že táto situácia vyznieva skôr v prospech Nasa. V ankete usporiadanou rádiom Hot 97 poslucháči uprednosťovali skladbu Ether pred dissom Takeover v pomere 58% ku 42%. Jednotlivé infografiky ti môžu priblížiť, aký mal beef dopad na komerčný výtlak kariér zúčastnených.

Na konci roka 2001 Jay vypustil Supa Ugly, ktorá bola posledným plnohodnotným diss trackom v tomto beefe a pozostával z troch slôh. Prvé dve slohy boli freestylom cez Got  Ur Self A, na ktorých zazneli výstrely bežného kalibru. Avšak tretia sloha bola Freestyle cez Bad Intentions od Dr.Dre, na ktorej Jay zhodil fakty v podobe dissovej atómovky. Vytiahol svoje skryté eso v rukáve a začal rozoberať svoj vzťah s Carmen Bryan. Bývalou Nasovou priateľkou a matkou jeho dieťaťa a vôbec si nedával servítku pred ústa a neštítil sa ničoho:

I came in your Bentley backseat, skeeted in your Jeep
Left condoms on your baby seat

And since you infatuated with saying that gay shit
Yes you was kissing my dick when you was kissing that bitch

Gotta hurt I’m your baby mama’s favorite rapper

Po tom, ako tento diss započula Jay-Zho mama, Gloria Carter, donútila svojho syna, aby sa verejne ospravedlnil. Jay tak urobil v spomínanom rádiu HOT 97. Je jedno, aký veľký gangster si. Raz keď mama niečo povie…

Jay-Z pokračoval v beefe aj v roku 2002 na skladbe Blueprint2.Nas  tak isto neskladal zbrane a v pár trackoch sme mohli počuť narážky a aj direkty mierené späť do Brooklynu. Avšak už sme sa nedočkali plnohodnotného diss tracku, ktorý by znovu rozdúchal oheň beefu. Postupom času sa spor viac a viac ochladzoval, až prišiel rok 2005 a Jay-Z ohlásil svoj plánovaný koncert „I Declare War“.

Veľa fanúšikov bolo v očakávaní, akým smerom sa rapová superstár vyberie a koho si zoberie na mušku.  Namiesto toho Jay pozval Nasa ako svojho hosťa a na pódiu zazneli hymny „Dead Presidents” and “The World is Yours” a celý beef zakončil slovami:

All that beef sh–is done, we had our fun, let’s get this money.

Komentáre

Odporúčame