ČlánkyRAP

BEEFMANIA: #2 Kanye West vs. 50 Cent, súboj, ktorý zničil éru „Gangsta rapu“ časť druhá

Zľavy na wellness pobyty

I wanted to cross genres and show people, how we could still express ourselves with something fresh and new, that is what hip-hop was always been about, coming out with new sounds and staff

Kanye West 2008

Nie je pochýb, že albumy The College Dropout a Late Registration sú právom považované za vysoko kvalitné albumy. Vďaka nim Kanye získal až 6 Grammy ocenení vrátane dvoch za rapový album roka. No zostať stáť na mieste nie je príznačná vlastnosť Westa. Svojím tretím štúdiovým albumom cielil vyššie ako kedykoľvek predtým a to na „Stadium Status“. V septembri 2006 sa Kanye stal súčasťou A Bigger Bang tour legendárnych The Rolling Stones a v novembri toho istého roku otváral Vertigo tour pre U2 na štadiónoch v Austrálií a Novom Zélande. Práve očarenie a skúsenosti s obrovskými štadiónmi a megalomanskými koncertnými šnúrami (A Bigger Bang tour je 2. najziskovejšie turné histórie, Vertigo tour je na 8 mieste.) boli inšpiráciou priniesť nový zvuk, zmiešať žánre a spraviť nesmrteľné hymny a hity. Kreativita, genialita, odhodlanie a perfekcionizmus boli Kanyeho vlastnosti, ktoré predurčovali Graduation na potencionálny úspech. Na promo albumu sa použili dva veľké hity Can´t Tell Me Nothing a Stronger. Práve druhá spomenutá skladba je zosobnenie vyššie spomenutých vlastností. Ye počas turné v Európe náhodou započul v rádiu Bustha Rhymesov hit Touch it.

Kanye heard “Touch It” and thought that beat was cool. I said, “He just swooped up Daft Punk.” And Ye said, “Who?” I just couldn’t believe that Kanye had never heard Daft Punk

A-trak, Billboard interview 2017

Rozhodnutie vysamplovať jeden z najznámejší hitov od francúzskeho dua Daft Punk Harder, Better, Faster, Stronger položilo potrebný základ pre novovznikajúci singelNo tým sa práca mohla len začať. Na hite Stronger okrem Yeezusa samotného pracovalo 8 rôznych zvukových a 11 rôznych „mix“ inžinierov. Hlavnou témou sa stala Nietzscheo myšlienka „Čo ma nezabije, to ma posilní“. Perfekcionistický rys Yeezusovej povahy mu nedovoľoval ani po hodinách strávených nahrávaní byť úplne spokojný s výslednou prácou. Hlavnú starosť mu robili bicie. So zvukom, akým zneli na nahrávke, sa nestotožňoval. V tom čase na párty v klube započul skladbu The Way I Are od Timbalanda, kde ho upútal práve štýl bicích a spôsob akým zneli. Timmy T bol prizvaný k produkcii a tvorbe budúceho hitu číslo 1. Stačilo „len“ 75 nahratých mixov a Ye dostal zvuk bicích, ktorý chcel.

Tvorba klipu pre najväčší hit na Graduation bol ešte rozsiahlejší a komplikovanejší ako samotné nahrávanie. Režisérskeho postu sa ujal Hype Williams, tvorca nespočetne veľa nesmrteľných rapových klipov. Natáčanie sa začalo v Tokiu. Futuristický vizuál a príbeh vzdávajúci hold japonskému anime filmu Akira bolo to, čo malo odlíšiť skladbu a zároveň jej pridať na umeleckej hodnote. Po 9 natáčacích dňoch v Japonsku bol Ye s natočeným meteriálom veľmi spokojný, sa získaný materiál nezhodoval s vizuálnymi predstavami pána Westa. Po návrate do Spojených štátov začalo editovanie a dotáčanie materiálu. Po prečerpaní rozpočtu sa na natáčanie v New Yorku prizval len lokálny štáb, zrušila sa príbehovosť klipu a rozhodli sa použiť materiál bez výraznejšej storyline. Ye označil prácu na klipe ako snahu doručiť produkt na úplne inej úrovni k divákovi. Alain Mikli dodal na požiadavku špeciálne, dnes už legendárne, „shutter shades“ okuliare vyhotovené špeciálne pre klip Stronger. Po takmer 3 mesiacoch práce bol produkt hotový.

Opoveď fanúšikov bola obrovská. Stronger sa stalo v poradí 3. NO.1 hitom v rebríčku HOT 100 od portálu Billboard. Zároveň to je jeho jediný hit, ktorým Ye dosiahol pozíciu číslo 1 bez spolupráce s ďalším umelcom. Album Graduation svojim spojením rôzných žánrov, perfekcionizmu a nadčasovosti priblížil Kanyeho k vysnívanému „Stadium Statusu“. Po vydaní albumu sa vydal na svojé prvé celosvetové turné s názvom „Glow in the Dark Tour“.

A teraz k poslednému človeku, ktorý držal tak isto karty v rukách, no nepodliehal žiadnej zo zúčastnených strán. V roku 1998 UMG kúpilo konkurenčné vydavateľstvo Polygram a s ním získalo aj továreň na lisovanie albumov v Severnej Karolíne. Spoločnosť tu začala lisovať všetky veľké albumy, rozšírila výrobu a dokázala vyprodukovať až 500 000 tisíc albumov denne. Stávalo sa, že albumy boli vynesené pracovníkmi na verejnosť ešte pred oficiálnym spustením predaja. Zo začiatku to páchalo len lokálne škody, predsa len albumy mali fyzickú podobu, takže nebolo možne rýchlo, efektívne a hlavne v tajnosti rozniesť a rozdistribuovať obrovské množstvo ukradnutých albumov. No s príchodom internetu… Všetky veľké albumy umelcov spod UMG sa od prelomu milénia dostali na verejnosť ešte pred ich oficiálnym realesom a boli rozšírene po celom svete v priebehu par hodín. To už bol veľký problém. Aj keď sa UMG snažilo ako chcelo, nedokázalo zabrániť úniku. Dell Glover bol zo všetkých „hudobných pirátov“ najúspešnejší. Vyniesol väčšinu rapových albumov na začiatku milénia. Medzi nimi aj predošlé albumy Kanyeho a 50 centa. Takže vyniesť Curtisa a Graduation sa preňho javilo ako tradícia.

Glover bol napojený na rôzne preslávené internetové warez fóra, ktorým distribuoval svoje úlovky. Pred realesom roka sa naňho vytvoril tlak, pretože každý chcel ponúknuť najočakávanejšie albumy roka ako prvý. Keď sa Glover k albumom dostal, rozhodol sa ich vypočuť a rozhodnúť o ich osude. Vedel, že svojím najbližším krokom zamieša kartami a môže ovplyvniť celý výsledok súboja. Po vypočutí sa mu oba albumy páčili, ale mal pocit, že Kanye má navrch. Graduation bola vypustená 30. augusta a Curtis o 5 dní neskôr cez rozdielne fóra.

Pred finálnym dňom boli predpovede ohľadom predaja Curtisa na úrovni okolo 550 000 albumov za prvý týždeň a očakávalo sa, že albumu Graduation sa predá niečo medzi 600 000 až 650 000. Konečný verdikt bol 957 000 pre Graduation a 691 000 pre Curtisa v prvom týždni predaja. Celkovo dokázal Kanye predať dvojnásobne viac albumov z Graduation ako 50 z Curtisa v USA.

Celý „beef“, ktorý sa na začiatku javil ako len dokonalý marketingový ťah na podporu predaja albumov dvoch rapových interpretov, mal avšak na jeho konci ďalekosiahle a rozdielne následky pre kariéry oboch aktérov a markantný dopad na celý rapový žáner a jeho budúce smerovanie. Hudobná kariéra a komerčné úspechy v hudobnom biznise 50 centa dosiahli svoj vrchol už pred albumom Curtis. 50 svojím tretím albumom nedokázal nadviazať na svoju dominanciu z predošlého obdobia.

Dopad súboja ťažkých váh West vs. Jackson sa neprejavil len priamo na vývoji ich vlastných kariérach. Pomery v Hip-Hope sa nenávratne zmenili. „Gansta Rap“ prestal byť dominantný a profitujúci subžáner. Kanyeho album Graduation pootvoril dvere plejáde raperov ako Drake, Kid Cudi, J. Cole, ktorí sa len ťažko mohli uplatniť v dobe, kedy vládol 50 cent a dominoval „Gansterský Rap“. Tento prerod rapoveho smerovania bol dokonaný albumom 808s & Heartbreak.

Komentáre

Odporúčame