ČlánkyHIP-HOP

BEEFMANIA: #2 Kanye West vs. 50 Cent, súboj, ktorý zničil éru „Gangsta rapu“ časť prvá

A lot of people said hip-hop was dead, not just Nas, but you know, a lot of people just said the art form wasn´t popping like that anymore 

 Kanye West 2008

Pomery a situácia v rapovom priemysle v polovici minulého desaťročia boli výrazne odlišné od dnešných časov. Bolo to obdobie gangsterského rapu a dominantnú pozíciu v ňom mal Curtis James Jackson, známejší pod svojím umeleckým pseudonymom 50 Cent. Tretí sólový album rodáka z Queensu bol naplánovaný na smutne známy dátum americkej histórie, 11. september, ktorý niesol rovnaké meno ako jeho autor, Curtis, a mal potvrdiť hegemóniu a dominanciu, ktorá bola dosiahnutá jeho predchodcami. V tom čase na svojom treťom albume pracoval aj Kanye West. Ohlásený bol na 18. septembra, ale Kanye neskôr zmenil svoje rozhodnutie a za podpory svojho vydavateľstva Def Jam/Roc-A-Fella oznámil nečakané, ale zato odvážne rozhodnutie, ísť proti Curtisovi a vydať Graduation o týždeň skôr v snahe predať viac albumov za prvý týždeň ako jeho rival. Tento krok zaskočil celú verejnosť a stal najdiskutovanejšou hudobnou udalosťou roka.

Na jednej strane ringu stála globálna rapová superstar 50 Cent, ktorý mal vo svojom rohu legendy ako Dr. Dre a Eminem, no na strane druhej umelecká progresivita a tvorivosť v podaní Kanyeho Westa a ľudí okolo neho vrátane vtedajšieho CEO Def Jamu, Jay z-ho. Na začiatku to vyzeralo ako na súboj z iných váhových kategórií. 50 predal 2-krát viac albumov ako jeho protivník len v Spojených štátoch a jeho celosvetová dominancia bola ešte markantnejšia. Príjmy najväčšieho rapera tej doby avšak nepochádzali len z multiplatinových albumov, ale aj z vlastnej značky oblečenia, z filmov a rôznych investičných aktivít, spomedzi ktorých je jednoznačne najznámejšia propagácia spoločnosti Vitamín Water, pri ktorej bola ponúknutá ako protihodnota 5 miliónov dolárov a 5% akcií v spoločnosti. V máji 2007 odkupuje Coca-Cola spoločnosť Vitamín Water za 4,1 miliardy dolárov. Curtis Jackson zarába na tomto obchode pri vlastníctve 5% akcií zhruba 100 miliónov dolárov po zdanení. 50 cent ovláda rapovú hru a zdá sa byť nedotknuteľný. Nič ale netrvá večne.

From 2003 to 2005, 50 cent was bigger than the next five rappers combined. Maybe the next 10.

Complex Magazine

Na súboj sa mohlo pozerať ako súboj albumov Curtis vs. Graduation, súboj áčkových raperov, 50 Cent vs Kanye, alebo celých vydavatelstiev Interscope vs. Def Jam. Je v podstate jedno ako ste sa na tento súboj pozerali, pretože absolútny víťaz bol dopredu jasný. Universal Music Group.

UMG bolo v tom čase jedno zo 4 najväčších vydavateľstiev v hudobnom priemysle. Malo pod sebou desiatky top hudobných umelcov a niekoľko profitujúcich sub-lablov, ako napríklad vyššie spomenutý Def Jam alebo Interscope. Otázkou je, čo vás donúti postaviť proti sebe v rámci jedného žánru dvoch svojích ľudí, ktorí sa pohybujú na vrchole a v určitom prípade riskovať ich kariéru? Osobne si myslím, že príčinou tohto kroku bol súhrn okolností v akej pozícií sa hudobný priemysel, Universal a zúčastnení rapoví interpreti nachádzali.

Technologický pokrok priniesol na konci 80. rokov používanie kompaktných diskov. CDs nahradili kazety a môžeme hovoriť o najziskovejšom obdoby v priemysle z dôvodu nízkych výrobných nákladov a jednoduchej distribúcie. Bohužiaľ ďalší technologický miľník mal už celkom opačný efekt. Je rok 2007 a hudobný priemysel zažíva obrovskú recesiu. Každý rok klesajú výnosy o miliardy dolárov a vydavateľstvá nemajú účinnú protizbraň ako zastaviť kolosálny úpadok ziskov. Dôvodom je masívne používanie internetu na distribúciu nelegálnej hudby cez aplikácie, ako je napríklad Napster alebo rôzne fóra, kde sa nelegálna hudba akumuluje a je prístupná nespočetnej mase ľudí. Vydavateľstva sa v tomto období snažia stimulovať predaj albumov rôznymi, viac či menej úspešnými marketingovými stratégiami.

Ďalšou čiastočnou odpoveďou je postavenie a správanie sa 50 centa k svojmu vydavateľstvu. Je známe, že medzi ním a Jimmy Iovinom (CEO Interscope) nepanujú priateľské vzťahy. Curtis sa v rozhovoroch nebojí kritizovať ľudí okolo vydavateľstva, v ktorom pôsobí, čo ho môže v budúcnosti vyjsť poriadne draho.

Poslednou skladačkou pri získaní odpovede na dôvod tohto súboju môže byť periodický vývoj hudby. V určitých časových obdobiach sa smerovanie a štýl hudby mení. Je možné, že ľudia v UMG očakávali koniec gangsterskej éry rapu v tomto čase a vsadili na vizionárske a tvorivé schopnosti Chicagskeho rapera posunúť zvuk rapu rozdielnym smerom. Tak či onak, hudobná udalosť roku 2007 sa mohla začať.

Obom raperom sa počas promovania albumov dostalo obrovského záujmu médií a verejnosti. Všetci boli zvedaví, či sa Kanyemu podarí predčiť komerčnú silu 50 centa a predať viac nosičov. Curtis dokonca sebavedomo vyhlásil, že ak nepredá viac albumov ako Kanye, tak už nikdy nevydá sólový album. Avšak pravdou bolo, že „Fifty“ začal strácať už od začiatku súboja. Trpel nedostatkom nových nápadov v tvorivom procese vývoja albumu. Témy ohľadom drog, žien a party zneli veľmi repetívne a rýchlo sa ohrali. Použitie rovnakých vzorcov na tvorbu skladieb ako u predošlých albumov malo za výsledok, že vydané single nedosahovali očakávanú odpoveď od fanúšikov a v rebríčkoch sa umiestňovali na neočakávane nízkych miestach.

     Dopad súboja na kariéru „Fiftyho“

Samotný súboj Jackson vs. West prebiehal férovo a súperi si viackrát vzdali rešpekt a vyjadrili vzájomnú úctu. Nejednalo sa o nič osobné. Zúčastnené strany chceli len docieliť, aby vydanie ich albumov bolo témou číslo jedna. Na druhej strane úspech albumov bol extrémne dôležitý do vývoja ich ďalšej kariéry a bolo jasné, ako veľmi im na úspechu záleží, a že prípadné trhliny v plánoch ich nenechajú chladnými.

Pri úniku videa na 5 singel „Follow My Lead“ na internet Curtis vyhodil svoj telefón von oknom z kancelárie G-Unit a vývŕbil sa na televízore zavesenom na stene. V jeho očiach Interscope neodvádzal dobrú prácu a v promovaní singlov a albumu nič nešlo podľa plánu. A to ešte netušil, že poslednú možnosť rozhodnúť o osude albumov bude mať človek, ktorý stojí úplne mimo celého promovania a vrcholového manažmentu v hudobnom priemysle.

O koho sa jedná sa dozvieš o týždeň v pokračovaní…

Komentáre

Odporúčame