ČlánkyRAP

The Midas Touch: Jay-Z a jeho biznis impérium

Veľa svetových aj domácich umelcov bolo obdarených obrovským hudobným talentom, priam až muzikálnou genialitou. No napriek tomuto daru sa im nepodarilo vyťažiť zo svojich umeleckých plodov dostatok finančného materiálu, ktorý by ich zaradil medzi najbohatšie osobnosti. Bohužiaľ cit pre umenie sa nestretol s citom pre biznis. To ale rozhodne nie je prípad pána CarteraShawn Corey Carter, vo svete viac známy pod pseudonymom Jay-Z, je legenda svetovej rapovej scény pochádzajúca z Brooklynu. Ak je niekto, kto by mal slúžiť ako príklad koexistencie umeleckej duše a charakteru tvrdého a úspešného obchodníka, je to práve HOV.

Včera si sa na našom webe mohol dočítať, že Jay-Z sa stal prvým rapovým miliardárom. Dôležitosť tohto úspechu podtrhuje skutočnosť, že Jay je len v poradí 5. afroamerickým miliardárom a celkovo 14. na svete, ktorý ma pokožku čiernej pleti. Dnes si kompletne rozoberiem pozadie cesty, ktorá viedla na vrchol.  Poďme sa spolu pozrieť na Jay-Zho ako obchodníka, ktorý premenil na zlato takmer všetko na čo siahol.

Mladý Jay už v detstve musel čeliť rôznym nástrahami a výzvam, ktoré formovali jeho osobnosť. Vyrastanie v Brooklyne v čase epidémie cracku nebolo vôbec jednoduché. Spočiatku rodina Carterovcov viedla usporiadaný život. Hovito vďaka svojej  vrodenej inteligencií v škole prosperoval viac ako excelentne. Veci sa, ale začali uberať zlým smerom keď Jay-Zmu zavraždili strýka. Hlava rodiny Carterovcov sa rozhodla vystopovať vraha svojho brata. Bohužiaľ domov sa už z honu za pomstou nikdy nevrátil.

Mladý Jay musel zrazu rozmýšľať ako ďalej. Rozhodol sa opustiť školské priestory a  zúročiť svoj inteligenčný potenciál na ulici. Hľadať cesty ako vstúpiť do drogového prostredia nebolo nutné. Všade prítomný drogový biznis si ho rýchlo našiel sám. Vďaka svojmu tvrdému prístupu, charizme a inteligencií sa vedel na ulici presadiť a vyviaznuť z napätých situácií relatívne ľahko. No neboli mu cudzie ani extrémne riešenia. Svojho brata postrelil po opätovnom upozornení, aby mu nekradol šperky.

Ľudia zapletený v drogovom biznise nemajú dlhú životnosť, a to si Jay uvedomoval. Preto sa rozhodol naplno venovať svojmu najväčšiemu daru. Jay-Z bol jedným z najväčších rapových talentov, ktorý kráčal po new yorských uliciach. Po nespočetne veľa freestyloch, battloch a počiatočných singloch sa rozhodol vydať svoj debutový album.

No na veľké prekvapenie bol brooklynský super talent odmietnutý všetkými veľkými vydavateľstvami.  Rozhodol sa so svojimi spoločníkmi (Kareem „Biggs“ Burke a Damon “Dame“ Dash) založiť vlastné vydavateľstvo Rock-A-Fella, pod ktorým vydali jeho debut Reasonal Doubt. Vydavateľstvá po obrovskom úspechu albumu rýchlo pochopili, akú veľkú chybu urobili. Legendárne vydavateľstvo Def Jam patriace pod UMG (Universal Music Group) začalo vyjednávať s Rock-A-Fella. Avšak Jay bol už v úplne inej pozícií ako neskúsený začínajúci hudobník bez prvého úspechu. Výtlak debutového albumu mu zaistil perfektnú zmluvu. Reakcia  Jay-Zho na počiatočný neúspech sa dá označiť za akýsi jeho rukopis riešenia problémov v budúcnosti.

Obdobná situácie nastala pri prvom rozširovaní obchodov mimo vody hudobného priemyslu. Konkrétne do vôd oblečenia a luxusného alkoholu. Jay-Z a jeho spoločník Dame videli potenciál peňažného zisku v spolupráci s etablovanejšou módnou značkou, akou bol taliansky Iceberg. No pri rokovaniach o spolupráci  spoločnosť neprejavila dostatočný záujem spojiť svoje meno s vychádzajúcou rapovou superstar. Bez väčších znalostí o výrobe a marketingu v rámci módneho priemyslu založili Hov a Dame streewearovú značku Rockawear. Netrvalo dlho a značka naberala na marketingovej sile. V roku 2007 Jay-Z predáva svoj podiel vo firme za 204 miliónov dolárov.

Shawn Carter našiel svoje zaľúbenie v kvalitnom alkohole dávno predtým ako vôbec vstúpil do prvej ligy rapu. Šampanské Cristal bolo jedno z jeho najobľúbenejších. V rozhovore pre Economist v roku 2006 Frederic Rouzaud ( manažér Cristalu) vystrelil pár verbálnych nábojov na adresu raperov, ktorí referujú na Cristal vo svojich textoch. Len ťažko pochopiteľný marketingový „superťah“ vyvolal vlnu nevôle a v prvej línií odporcov stál kto iný ako Jay-Z. Ešte ten rok sa rozhodol spojiť svoje meno s dovtedy neznámou značkou šampanského Armand de Brignac.

Armand de Brignac (ADB), známy aj pod pseudonymom Ace of Spades, je jeden z produktov v portfóliu slávneho francúzskeho domu rodiny Cattier, ktorý produkuje šampanské najvyššej kvality. História tohto domu siaha do roku 1918.

Prvý reklamný ťah bol videoklip Show Me What You Got, kde Jay-Z vyjadruje svoj odpor ku Cristalu. Videoklip na Rock Boys (And The Winner Is…) je doslova plný šampanského ADB, ktorého štartovacia cenovka sa pohybuje okolo 300 dolárov za fľašu. Z dovtedy neznámeho produktu sa stal nový symbol luxusu behom pár mesiacov. Zlatý dizajn fľaše, ktorý je čisto ručná práca si mohol vidieť u každého známeho rapera a celebrity. Na podporu prezidentskej kampane Baracku Obama sa konal v Jay-Zho klube 40/40 banket. V priestoroch klubu bola postavená veža pozostávajúca z 350 fliaš ADB v celkovej hodnote 105 000 dolárov.

Jay-Z sa v roku 2014 rozhodol dať ponuku rodine Cattier, ktorá sa neodmieta. Celková hodnota obchodu a ani finálny podiel brooklynského rodáka v Armand de Brignac nebol donedávna známy. No na feate What´s Free vo svojej slohe ukončil špekulácie. Jay vlastní tak isto značku koňaku D’USSÉ, ktorý spomenul taktiež v zmienenej slohe. Dnes sa už odhaduje hodnota podielu v tejto firme na 100 miliónov dolárov.

I’m 50% of D’USSÉ and it’s debt free (Yeah)
100% of Ace of Spades, worth half a B (Uh)
Roc Nation, half of that, that’s my piece
Hunnid percent of TIDAL to bust it up with my Gs, uh

Jay-Z na What’s Free od Meek Milla (2018)

V roku 2011 vyhrali hráči Bostonu Bruins po dlhých 39 rokoch Stanley Cup. Zdeno Chára sa stal v poradí len druhým hráčom zo starého kontinentu, ktorý zdvihol  najvzácnejšiu hokejovú trofej nad hlavou ako kapitán. Oslavy sa očividne viezli v znamení hesla „work hard, play hard“. Na fotke môžeš vidieť Zdena s 30 litrovou fľašou Ace of Spades Midas, ktorá má hodnotu 100 000 dolárov pred zdanením.

 

Vo vydavateľstve Rock-A-Fella sa postupom času začali objavovať nezhody medzi hlavnými partnermi. Vyvrcholenie týchto sporov prerástlo v Jay-Zho odchod na post CEO nadradeného vydavateľstva Def Jamu. Počas svojho pôsobenia podpísal pod Def Jam umelcov ako RihannaNe-Yo.

Po vypršaní CEO kontraktu vo vydavateľstve Def Jam bol Jay-Z pripravený na ďalší krok, ktorý posunul jeho portfólio o level vyššie. Podpísal zmluvu s gigantom Live Nation v hodnote 150 miliónov dolárov na jednu celú dekádu. Okrem zisku z predaja oblečenia, spolupráce v rámci koncertov a iných aktivít toto spojenie vytvorilo nové vydavateľstvo v rukách rapového mogula. Rock Nation bol nový projekt, kde Jay-Z mohol zúročiť svoje dlhoročné skúsenosti zo svojich predošlých projektov na nepopísanom papieri. Za pár rokov dokázal podpísať pod svoje nové vydavateľstvo kvantum umelcov z rôznych hudobných žánrov. V roku 2013 rozšírilo Rock Nation svoje pole pôsobnosti aj do športových vôd v rámci divízie Rock Nation Sport. Na úkor tejto expanzie sa Jay-Z musel vzdať svojho minoritného podielu v basketbalovom tíme Brooklyn Nets, keďže jeho spoločnosť zastupovala športovcov aj v basketbalovom odvetví. Spolu s podielom v basketbalovom tíme predal svoje akcie aj v Barclays aréne v centre Brooklynu. Ešte pred vypršaním spoločnej 10 ročnej zmluvy sa obe strany dohodli na jej opätovnom predĺžení znovu v dĺžke jednej dekády, no už v hodnote 200 miliónov dolárov. 

Ďalším z veľaúspešných dobrodružstiev, tento krát nepresahujúc mantinely hudobného priemyslu, je streamovacia služba TIDAL. Akvizícia nadobudnutá v roku 2015 odkúpením firmy Aspiro, ktorá vyvinula službu Tidal za 56 miliónov dolárov, je jedným z najrýchlejšie rastúcich biznisov v Jay-Zho portfóliu. V priebehu pár rokov služba vzrástla na hodnote niekoľkonásobne. Americká spoločnosť Sprint na začiatku roka 2017 odkúpila tretinový podiel v službe Tidal za 200 miliónov. 0-100 real quick . Okrem Shawna Cartera sú vlastníkmi streamovacej služby viacerí hudobný umelci z rôznych hudobných žánrov. Menovite:

Alicia Keys, Arcade Fire’s Win Butler and Regine Chassagne, Beyoncé, Calvin Harris, Coldplay’s Chris Martin, Daft Punk, Damian Marley, deadmau5, Indochine, J. Cole, Jack White, Jason Aldean, , Kanye West, Lil Wayne, Madonna, Nicki Minaj, Rihanna, T.I. a Usher.

Jednania medzi budúcimi vlastníkmi prebehli 8. februára (v deň odovzdávania cien Grammy) v legendárnom „The Fig House“ v Los Angeles.  Vďaka tomu, že samotní umelci vlastnia svoju platformu na streamovanie hudby odvádza Tidal najväčšie percento podielu zisku z jedného streamu v porovnaní s konkurenciou.

A tu otvárame ďalšiu životnú kapitolu Shawna Cartera. V nedávnej minulosti sa objavili správy, že debutový album, 3 Feet High and Rising, legendárnej skupiny De La Soul bude dostupný na streamovacích službách. Problém bol v tom, že drvivá väčšina z budúcich ziskov (90%) vďaka zmluvám z minulosti poputuje vydavateľstvu Tommy Boy, pod ktorým je skupina upísaná. Na to zareagoval Jay, respektíve Tidal, nezverejnením albumu vo svojej ponuke.

Jay-Z bol súčasťou viacerých charitatívnych akcií a podujatí, ktoré neboli verejne prezentované. Paradoxne si za to vyslúžil kritiku od ľudí, ktorí si neboli vedomí tejto pomoci keďže činy, ktoré nie sú verejne známe ako by sa pre niekoho ani nestali.

V roku 1998 sa rozhodol nesebecky bojkotovať ceny Grammy, pretože mal pocit, že jeho talentovaný kolega DMX je nepochopiteľne prehliadaný. Jay-Z vyhral počas svojej neprítomnosti svoju prvú cenu Grammy v živote, avšak ani to ho nepresvedčilo, aby od bojkotu upustil. Po hurikáne Katrina daroval červenému krížu 1 milión dolárov na pomoc obetiam. Po Kanyeho kontroverznom výroku na adresu prezidenta Busha ohľadom situácie v New Orleans sa nebál verejne postaviť za svojho kolegu.

Aj keď je charitatívna minulosť Shawna Cartera je viac ako pestrá, až v posledných rokoch sa čoraz častejšie objavuje v pozícií verejného ombudsmana černošskej komunity. Jeho hlas nie je len jedným z mnohých v dave. Váhou svojho názoru poukazuje často používaný dvojaký meter v rámci americkej spoločnosti. Naakumulovaním značnej časti finančných prostriedkov, vyzretou osobnosťou a spoločenskou pozíciou zastáva pomyselnú rolu krstného otca, ktorý drží nad svojimi ľuďmi ochrannú ruku.

Počas pobytu Meek Milla za mrežami, po kontroverznom rozhodnutí súdu bol práve Jay-Z jeho najhlasnejší zástanca, či už v rozhovoroch alebo v početných referenciách vo svojich textoch. No nezostalo len pri verbálnej podpore. Meek Millovi sa dostalo peňažnej podpory počas procesov.

Keď sa Lil Wayne v minulosti dostal do finančných problémov a dlžil štátu na daniach 7.72 miliónov bol to Shawn Carter, ktorý celú situáciu zachránil.

V nedávnom prípade zatknutia 21 Savaga krstný otec z Brooklynu okrem verejného vyhlásenia zabezpečil špičkového právnika Alexa Spira, ktorý spolupracuje s Roc Nation. No Jay sa neangažuje len v prípadoch  jemu blízkych prominentných raperov. Produkčne sa podieľal na výrobe dokumentov, ktoré rozoberali prípad justičných omylov (s rasovým podtónom), ktorých obeťami boli Afroameričania.

Spolu s Meek Millom, Van Jonesom (bývali poradca Baracka Obamu) a ďalšími ľuďmi, ktorí sa angažujú v komunitných problémoch  založili organizáciu s cieľom reformácie justičnej spravodlivosti, REFORM Alliance.

 

 

 

Komentáre

Odporúčame