Warning: Constant DISALLOW_FILE_EDIT already defined in /data/f/5/f56af4f3-a812-4275-964d-2f5471848391/rukahore.sk/sub/news/wp-config.php on line 88
JL Beats: Je to celkom úspech produkovať track pre legendu z G-Unit (Rozhovor) - NEWS | RUKAHORE.sk

Warning: Trying to access array offset on false in /data/f/5/f56af4f3-a812-4275-964d-2f5471848391/rukahore.sk/sub/news/wp-content/themes/bingo/includes/action.php on line 305

Warning: Trying to access array offset on false in /data/f/5/f56af4f3-a812-4275-964d-2f5471848391/rukahore.sk/sub/news/wp-content/themes/bingo/templates/template_single_post.php on line 761

Warning: Trying to access array offset on false in /data/f/5/f56af4f3-a812-4275-964d-2f5471848391/rukahore.sk/sub/news/wp-content/themes/bingo/templates/template_single_post.php on line 762

Warning: Trying to access array offset on false in /data/f/5/f56af4f3-a812-4275-964d-2f5471848391/rukahore.sk/sub/news/wp-content/themes/bingo/templates/template_single_post.php on line 763
ČlánkyROCK

JL Beats: Je to celkom úspech produkovať track pre legendu z G-Unit (Rozhovor)

JL Beats: Je to celkom úspech produkovať track pre legendu z G-Unit (Rozhovor)Juraj Lichvár a.k.a JL Beats je slovenský producent, ktorý počas svojej krátkej kariéry dosiahol skvelé úspechy. Spolupracuje najmä so zahraničnými menami, no jeho beaty môžete nájsť aj u slovenských interpretov. Prednedávnom vydal svoj debutový projekt 600 Sleepless Nights, na ktorom sa nachádza až 40 skladieb – 22 medzinárodných a 18 česko-slovenských interpretov. V rozhovore sa napríklad dozviete, ako spolupracuje s Abem z H16, či sa dá z hudby zarobiť alebo ako prežíval spoluprácu s Young Buckom z G-Unit.

Čau Juraj. Mnoho ľudí nevie, čo sa skrýva za pseudonymom JL Beats. Vedel by si sa stručne predstaviť?

Zdravím, jasné. JL je v podstate veľmi jednoduchý pseudonym, keďže sa skladá z môjho mena a priezviska. Najprv, som mal pocit že je to trochu cliché, ale J (Džej) L( EL), v angličtine znie dosť cool, a už som si na toto oslovenie zvykol aj od ľudí v mojom okolí. Niekde som aj ako JLBeats94, čo sú veci, ktoré mi boli dané pri narodení: Meno Priezvisko, rok môjho narodenia 1994‘ avšak Beats som si už vybral sám, takže je to mix osudu a slobodnej vôle haha.

Na scéne si sa objavil v roku 2015. Kedy si však začal tvoriť svoje prvé beaty? Akú si mal motiváciu?

Áno, beaty som tvoril už dávnejšie, ale vyslovene len ako hobby, ešte v časoch, keď som hrával profesionálne futbal vo Švajčiarsku. Mal som vtedy 15-16 rokov, takže také prvo-beaty som vlastne robil už pred 6 rokmi na starom IBM notebooku, ale vôbec som nemal víziu uberať sa týmto smerom. Bol to skôr relax, a vyjadrenie tej kreatívnej „duchovnej“ časti môjho ja, keďže skrz futbal som bol zvyknutý len na fyzický tréning, hudba znamenala pre mňa rovnováhu a skôr hudba vytvárala motiváciu vo mne, ako by som ja robil hudbu z nejakej motivácie.

Viem, že si navštevoval Abeho, ktorý bol (je) tvojím hudobným mentorom. Môžeš nám popísať vašu spoluprácu?

Stále je. Abeho tvorbu som prakticky sledoval od detstva, keďže som vyrastal na albumoch ako Kvalitný Materiál atď. Sledoval som Abeho tvorbu a jeho obrovský úspech v USA, keď „chytil placement“ Chief Keefa, ktorý bol v tej dobe úplne „trendy“ v Amerike. Cítil, som takú hrdosť na neho, aj keď som ešte nerobil profi hudbu, alebo nemal ambície stať sa producentom, vtedy som Abeho dokonca ani osobne nepoznal.

Abeho som sledoval na Instagrame a videl som, ako každý deň maká. Tak som mu napísal do DM, dohodli sme sa na cene za collab a tuším asi náš 3 collab, bol placement Maybach Music x Glogang v US. Toto ma naučilo, že netreba sa hanbiť do seba investovať, ale práve naopak, investícia do svojej budúcnosti je to najlepšie, čo môže človek urobiť. Nikdy som neoľutoval, že som si prvé collaba u Abeho zaplatil, pretože dnes už pracujeme ako seberovní, aj keď vždy budem k nemu vzhliadať ako svojmu mentorovi.

JL Beats, Special Beatz, Abe

JL Beats: Je to celkom úspech produkovať track pre legendu z G-Unit (Rozhovor)

Kedy si si uvedomil, že tvoja hudba sa šíri a má za sebou už nejaké čísla a úspech?

Pamätám si to úplne živo, keď som sa ráno zobudil a našiel som si zmeškané hovory a asi 5 správ od Abeho. Paradoxne, latku som si nastavil hneď svojou prvou produkciou v zahraničí veľmi vysoko, keď sme s Abem odprodukovali track Money Calling pre člena Maybach Music Group Fat Trela  a člena Glo Gangu Mane Mane 4cgg. Navyše na Twitteri zazdieľal tento track aj Rick Ross, tak to bolo taká čerešnička, a vtedy mi bolo jasné, že moja hudba nie je už len „pre detskú izbu“.

Ako prebiehala tvoja prvá zahraničná spolupráca?

V podstate prebehla bez môjho vedomia, ako som spomínal s Abem sme mali hotových pár collabov, ktoré Abe rozposielal umelcom, na ktorých mal vtedy e-mail. Vedel som, že máme jeden úplne iný beat ako všetky, avšak asi 2-3 mesiace si ho nikto nevybral. Doslova, som sa zobudil len do dňa, kde na WorldStarsHipHop vyšiel klip Money Calling, kde som prvý krát počul rapovať Američanov, do môjho beatu a bol to pre mňa deň, na ktorý nikdy nezabudnem.

JL Beats: Je to celkom úspech produkovať track pre legendu z G-Unit (Rozhovor)

Naopak, stalo sa ti, že komunikácia s interpretom po čase zlyhala? 

Samozrejme, toto sa niekedy stane, a je to ovplyvnené rozličnými faktormi. Hudba ako taká sa nedá siliť, niekedy môže byť beat technicky skvelý, ale interpret nie je schopný napísať žiadny text do toho beatu, lebo v ňom necíti emóciu. Naopak, niekedy sa stane, že do priemerného beatu môže niekto napísať mega-hit.

Teraz sa trochu posťažujem aj za ostatných producers. Občasne natrafíme na umelcov, ktorí nechcú platiť za beaty, avšak nechápu, že aspoň u mňa neplatia priamo za beat, ale za môj čas, ktorý nad hudbou trávim – za výbavu, počítač, klávesy, ostatné veci do ktorých som investoval. Keby robím hudbu zadarmo, musel by som chodiť do roboty, ktorá ma nebaví, a tak by som nemal čas sa zdokonaľovať v hudbe a nerobil by som ju profesionálnej úrovni ale iba ako hobby. Ako som už spomínal vyššie, človek by mal investovať do seba a svojej budúcnosti a ak umelec nie je ochotný investovať do seba, nemôže čakať, že si ho bude niekto vážiť. Keď ako umelec veríš vo svoju kvalitu, cena beatu sa ti vráti pri prvom koncerte, alebo dnes už po prvom streame na Youtube alebo Spotify.

Čo sa týka komunikácie mám väčšinou veľmi pozitívne skúsenosti s umelcami na Slovensku aj v zahraničí, ktorí už moju prácu poznajú. Avšak priznávam, že  je to niekedy veľmi ťažké, nebudem konkrétny, ale spolupráce som si už začal poctivo vyberať.

Mnoho ľudí nechápe, čo znamená, keď máš s nejakým producentom collabo – vieš to vysvetliť? Ako takáto spolupráca prebieha?

Jasné, collabo alebo kolaborácia, znamená spoločnú prácu na projekte 2 alebo viacerých ľudí. V producentskom svete to znamená, že zvyčajne dvaja beatmakeri robia na jednej hudbe, povedzme, že jeden vytvorí melódiu, a druhý bicie, alebo jeden dohrá melódiu a spraví aranže v beate. Každopádne, mala by to byť podelená práca 50/50 aby sa nikto necítil, že ten beat patrí iba jemu, ale aby obaja mali pocit, že sa na tvorbe hudby podieľali rovnako. Mám pár producers s ktorými robím rád collabs.

Produkcia: Abe & JL Beats

Je podľa teba doba singlov alebo sa oplatí mať nejaký celistvý projekt? Nemyslíš si, že v dnešnej dobe je hudba ako „fastfood“? Všade je toho veľa a človek už nevie, čo kedy vychádza a produkuje sa množstvo nekvalitných vecí.

Myslím, že tvoj postreh o hudbe ako fastfoode je veľmi výstižný v mnohých smeroch. Jednak, že veľa hudby dnes je „rýchlokvasenej“ a taktiež nezdravej, či už názorovo, alebo aj frekvenčne. Celkovo, je rýchla doba, povrchná doba v mnohých ohľadoch.  Našťastie však poznám veľa ľudí, ktorí idú do hĺbky v živote a aj v hudbe. Nie je to však vždy nevyhnutné byť v hudbe hlboký a filozofický. V prvom rade hudba má tešiť a niekedy úplne jednoduchá hudba a nekomplikovaný text, dokáže vyčariť viac radosti ako „pseudo-umelecká hĺbka“. Čo sa týka formátu hudby , určite je dnes doba singlov presnejšie videosinglov a hlavne digitálneho streamovania hudby či už na Spotify, Youtube, iTunes, Amazon atď. Celistvý album je dnes už skôr osobná citová vec, keď umelec chce mať svoje „vlastné hudobné dieťa“.

Dokážeš sa uživiť predajom beatov? Akú aktivitu musíš vynaložiť, keď chceš svoje veci posunúť ďalej? Je to čisto o vytrvalosti a posielaní emailov?

Samozrejme, základ je kvalita, kvalitné beaty. Avšak už dávno to nie je už len o posielaní e-mailov s dobrými beatmi. Ak chce byť dnes beatmaker úspešný a chce z toho žiť, musí byť profesionál v mnohých smeroch. Musí mať „zmáknuté“ sociálne siete a propagáciu svojich beatov či už na Instagrame, Youtube a beatových platformách, najlepšie aj s pútavým vizuálom. Musí byť zároveň šikovný v komunikácií s umelcami, nepodceňovať sa, ale ani nepreceňovať v určovaní ceny za beaty. Je extrémne ťažké sa uživiť čisto len predajom a najmä na Slovensku, kde je trh veľmi malý. Snáď len Abe na Slovensku sa živí čisto predajom beatov. Avšak je možné živiť sa hudbou v rôznych formách, robiť workshopy, naučiť sa kvalitne mixovať a mastrovať celé tracky (beaty aj acapelly) ako MaikyBeatz , robiť DJ-ing ako Grimaso a podobne, ak sa človek obracia,  vie si zarobiť aj z hudby.

JL Beats: Je to celkom úspech produkovať track pre legendu z G-Unit (Rozhovor)Momentálne, ešte študujem denné štúdium na vysokej škole a hudbu neberiem ako full-time job, aj keď mi občas predaj beatov finančne zdvihne rozpočet a môžem si dovoliť pár vecí navyše. Ešte stále to však beriem v rovine, že ma to baví, avšak vždy na profesionálnej úrovni, je to ešte taký pekný stav, kde nekalkujem s každým postom na IG alebo vyhlasením. Po ukončení školy sa chcem naplno vrhnúť do hudby a hudobného biznisu, a chcel by som si otvoriť nahrávacie štúdio s mojím dlhoročným homiem.

Sníval si niekedy, že budeš robiť hudby pre známych interpretov? Či už zo Slovenska alebo zahraničia. Aké to bolo, keď si si dohodol spoluprácu s Young Buckom z G-Unit?

Bolo to v prvom rade náročné, komunikácia s manažérom trvala pol roka, keďže medzi časom bol Young Buck aj vo väzení. Keď v maily blikol nahratý track a počul som Buckov hlas, tak som sa radoval ako male dieťa. Pôvodne mal Young Buck nahrať na úplne iný beat, konkrétne na beat zo skladby U.M.P. ft. Young Famous, Palermo. Až takto spätne si uvedomujem, že je to celkom úspech produkovať track pre legendu z G-Unit.

Pred pár týždňami si vydal svoj debutový projekt s názvom 600 Sleepless Nights, na ktorom sa nachádza až 40 trackov. Na jednom CD sú zahraniční hostia, na druhom slovenskí interpreti. Ako dlho si pracoval na tomto projekte? Všeobecne je známe, že pri spoluprácach s interpretmi musíš mať zlaté nervy –  niečo sa zruší, niečo sa pokazí atď.

Mixtape 600 Sleepless Nights je v podstate prierez mojou doterajšou hudobnou dráhou v zahraničí a na Slovensku v rámci tých „600 Nocí bez spánku“, čo je vlastne obdobie cca 2 rokov, počas ktorých som tvoril hudbu. Správne, mixtape tvorí 40 trackov, ktoré som odprodukoval či už sám alebo ako collaba s inými producentami či už zo Slovenska, Ruska, alebo Ameriky. Sú to skladby, ktoré si najviac cením, či už z pohľadu obsadenia rapermi alebo z dôvodu, že mám k skladbám osobný vzťah. Rovnako som dvorným producentom Young Famousa zo Chicaga, ktorý je členom Team 600, takže názov mixtapu má aj takúto symbolickú dimenziu.

Okrem Young Bucka, Fat Trela sa na mixtape nachádza aj vychádzajúca hviezda v Nemecku Mortel, ktorý má za sebou spolupráce s Flerom, Sidom, Azadom. Veľmi si vážim, že si našiel čas a nahral aj so svojim bratom Kaïkom exkluzívny track na môj mixtape. Paradoxne najviac som čakal na domáci track Skús Mi Veriť s Majselfom a Prince Marockom, ale vyplatilo sa, pretože je to podľa môjho názoru jeden z najlepších trackov na mixtape a touto cestou chalanom veľmi ďakujem.

CD môžete podporiť tu – shop.rukahore.sk/jlbeats

Tvoj rukopis je najmä newschool, čo je počuť aj na tvojom projekte. Ako by si ho charakterizoval? Pre akého poslucháča je album určený?

Nie je strategicky určený pre nikoho špecifického. Hudby na mixtape sú čo najrôznorodejšie, keďže sú pozbierané od 2015-2018, avšak zároveň si uvedomujem, že sú rôznorodé najmä v rámci hip-hopu, trapu, RnB a nie každý človek je primárne fanúšik týchto žánrov. Áno, idem si tučné 808s, blaznivé hi-hats, takže zvuk je rozhodne new-schoolový. Na mixtape sú aj 3-4 boom-bapové, teda old-schoolové beaty ako aj dirty south „prvo-trap“. Avšak či už v novom alebo aj v old-school zvuku sa snažím predísť tuctovosti a zároveň zachovať tradičnosť štýlu, vycibriť ho do dokonalosti, stále som na ceste a „môj zvuk“ sa stále ešte vyvíja a formuje. Dúfam, že k lepšiemu haha.

Hudbu tvoríš ty, to je jasné. Určoval si témy interpretom alebo si zasahoval do ich textov? Ktoré skladby sa ti páčia najviac?

Nie, do tohoto ja vôbec nezasahujem, každý interpret cíti v hudbe inú emóciu a zasahovať do toho svojím subjektívnym názorom by bolo silenie, a to nie je dobré v ničom – rozhodne už nie v hudbe.

Osobne sa mi veľmi páči track s Majselfom a Princom Marockom Skús Mi Veriť, tento track je niečím jedinečný alebo aj track s Palermom a S.Barracudom v Jednom Kole. Zo zahraničných jednoznačne Everyday a potom aj She Want It, Sin City a Sleepless Nights. Neviem všetky sa mi asi páčia, inak by som ich na mixtape zrejme nezaradil.

JL Beats: Je to celkom úspech produkovať track pre legendu z G-Unit (Rozhovor)Ako si sa dostal ku P.A.T.? Aký si mal pocit, keď skladbu Gordon Ramsay zdieľal Rytmus?

Nesnažil sa k nemu dostať, proste sme sa raz stretli. Ak sa nemýlim s P.A.T , Paterom a Marockom sme sa prvý krát stretli pred Klubom Dole, v čase keď vyšiel Slovak Rap, páčil sa mi ten francúzsky štýl, ktorý chalani priniesli na Slovensko, bolo to niečo úplne iné. Franto, Pater aj Marock sú mi rovnako ako Palermo veľmi blízki hudobne aj ľudsky.

Pamätám si, keď vyšiel track Gordon Ramsay a malo to na Youtube za par dní niekoľko tisíc views, tak sme sa tešili, že si to ľudia celkom idú. Keď to zazdieľal Rytmus, tak samozrejme skladba začala žiť úplne iným životom z pohľadu pozretí, zrazu bol track v pozornosti širšej verejnosti. Nezakladám si na zdielaní, pretože skladba Gordon Ramsay nie je len moje dielo, a je výnimočná hlavne kvôli naloženému rapu, paradoxne pre mňa je ten podmaz taký prvo-beat haha. Avšak, vždy sa teším keď niekto tak úspešní ako Rytmus alebo Rick Ross, sharne projekt na ktorom som sa podieľal, je to dôkaz toho, že moja hudba sa dostáva k tým najkvalitnejším ľudom vo svojom obore.

Čo by si chcel dosiahnuť s tvojou hudbou?

Asi by som chcel spraviť univerzálny hit, ktorý keď si ľudia na celom svete vypočujú,  budú mať príjemnú náladu a pôjdu si ho roky, pretože funkcia hudby je vytrhnúť človeka z nie vždy prijemnej reality. Hudba má podľa mňa predovšetkým povznášať a tešiť ľudí.

A samozrejme, aby som si mohol povedať, že hudbu čo robím patrí medzi špičku. Som taký, že pokiaľ nemám v hlave ambíciu, že môžem byť jeden z najlepších, tak žiadny projekt radšej ani nezačínam. Preto je moja ambícia robiť s tými najkvalitnejšími umelcami z rôznych krajín ako je Nemecko, USA, Francúzsko, čo sa mi už aj sčasti darí.

JL Beats: Je to celkom úspech produkovať track pre legendu z G-Unit (Rozhovor)

Ako je to s koncertami? Budeš chodiť sám ako producent alebo s nejakým rapperom? Naposledy som ťa videl s Palermom.

Veľmi ma v poslednom čase začal baviť DJ-ing, keďže sa snažím sledovať najnovší „shit“ či už komerčný alebo undergroundový vo svete, tak by som chcel začať hrávať aj v slovenských a českých kluboch a možno obohatiť ľudí v klube o zážitok, rovnako tak obohatiť ich playlist, keďže sám viem, že keď hral napríklad Dalyb „v nebohom“ Klube Dole dnešnom Ixel-i, tak som si pri každej druhej skladbe vyťahoval Shazam, aby som si pozrel čo je to za track, lebo hral také bomby. Rovnako tak aj pri Grimasovi. Áno, behám s Palermom po koncertoch, je to my homie, sedí mi hudobne, aj ako človek, som ako keby jeho dvorný DJ a producent. Naposledy som hral aj s Osem, mladý týpek, veľmi talentovaný o ňom určite budete tiež ešte veľa počuť.

Zahraničnú polovicu 600 Sleepless Nights nájdete aj na Spotify (slovenská čoskoro)

Created by @edypeto

Komentáre

Odporúčame