Sima to dala "Podľa Seba". Je jej hudba iba pre ženy? (recenzia)

Na cover, tracklist aj na seba použila Sima veľa zlatej, tak sme veľmi zvedaví, či obsahuje zlato aj samotný nosič. Z prvého pohľadu môžeme usúdiť, že Simona použila vhodný počet trackov (10 + 1 bonus) a vo výbere hostí vsadila na prvú ligu a prizvala si trojicu Kali, SeparEgo. Po produkčnej stránke dosku zastrešil talentovaný hudobník a Simin partner Tomáš Gajlík a.k.a Gajlo spolu s ďalším muzikantom Skinnytomom, s ktorým riešia už dlhší čas väčšinu produkcie pre túto našu rapovú divu. Jeden beat si tu potom strihol aj Peter Pann a jeden dokonca aj P.A.T.

Ako som už spomenul, predošlý počin sa priveľmi sústreďoval na dievčenskú problematiku, ženské sebavedomie a psychiku, patálie vo vzťahu a miestami znel, áno, až trocha feministicky. Je síce fajn, že Sima dokáže povzbudiť baby po rozchode, vysvetliť im, že nie sú povinné byť utláčané, alebo tým, čo majú kilečko navyše povedať, že aj ony sú krásne. Áno, to je všetko fajn, ale neviem sa zbaviť pocitu, že nám tu chýba rapujúca babenka, ktorá má čo povedať aj mužskému pokoleniu a prinúti ich zavrieť hubu a počúvať. Vyššie spomínané témy a motívy sú sice dobré a inšpirujúce pre istú vrstvu, obávam sa však, že z dlhodobého hľadiska nemôžu osloviť alebo presvedčiť maskulínnu časť populácie.

Poďme sa presvedčiť, či nasledujúci materiál má potenciál to zmeniť.

Prvá skladba začína presne v klasickom Siminom duchu a moje obavy sa trocha napĺňajú. Na konci skladby už stojím pred zrkadlom a nahlas si opakujem, že som krásna taká aká som a som originál a začínam trocha ľutovať, že som sa narodil ako chlapec. Ale srandy bokom, hudobne je to všetko v poriadku, ľahký crossover medzi rapom a popom, určený pre dievčatá, pre moje ucho však nie nejaký vyslovene prototyp hitu.

V druhej skladbe je to už ale lepšie, singel „Kabrio“, ktorý dobre vypálil už predtým, než vyšiel na svetlo album, je dobrá práca. Sima ukazuje, že vie byť aj vtipná, troška si rypla aj do insta babeniek a ukazuje, že má aj niečo v hlavičke. Refrén je chytľavý a pristihol som sa, že si ho po vypočutí pospevujem a to asi ide.

Veľký pozor, však pri skladbe „Už ne!“. Brilantná produkcia a celkovo výstavba a dramaturgia songu. Refrén výborný, až rockový, troška to znie ako Gwen Stefani alebo Pink, ale v dobrom. Toto mi veľmi sadlo a chválim. „Anonym mood“ s prílišnou wannabe Nicki Minaj flow ma baví už menej a pôsobí na mňa tak rozhádzane. Nezachraňuje to ani Separ so svojou, poďľa mňa, kapánek narýchlo napísanou slohou, teda mierne podpriemer oproti tomu, na čo sme u neho poslednú dobu zvyknutí. Téma internetových hejterov ma takisto už po stýkrát nezaujala.

„Pre Teba“ a „Ja a moje ženy“ sú venované Siminým kamoškám a taktiež sa dozvieme, že si baby svoje drinky platia samy a zbytočne sa budeš obťažovať ich na ne pozvať– nemáš šancu. Za zmienku stojí potom určite „Nevolaj Mi“, ktorá má silný rádiový potenciál a určite ju aj v éteri budeme počúvať. Do skvelého latino beatu od majstra svojho oboru Petra Panna v nej prepožičal Kali nielen svoj hlas, ale aj celkový sound a štýl, ktorý v našich zemepisných šírkach preslávil práve on. Nejedná sa pre mňa o nejakú prevratnú záležitosť, ale počúva sa to fajn a viem si predstaviť, že táto dvojica bude dobre fungovať na ľudí a zamieša aj mainstreamové vody.

Pri skladbe „Klasicky“ sa musím trocha pozastaviť. Slohy mi až nápadne pripomínajú Michaelu Paštekovú – detskú hviezdu z prvej polovice 90-tych rokov a začína mi trocha vadiť ako Sima až prehnane démonizuje mužské pohlavie. Dotklo sa ma ako hádže chlapov do jedného vreca a skoro mám pocit, že svoje fanynky odhovára od komunikácie s mužmi. Osma skladba a zatiaľ ešte ani jedno pozitívum o chlapoch neodznelo. Simonka, hádam to s nami nie je až také zlé, nie?

Všetko sa to ale zachraňuje ku koncu albumu. V „Spolu“ Sima ukazuje (konečne!), že má aj city a v skladbe, ktorú zrejme venuje svojmu priateľovi a producentovi albumu Gajlovi, ukazuje, že predsa len nie je taká ľadová kráľovná, ako sa niekedy snaží vystupovať. Mierne drum´n ´bassový refrén ide veľmi dobre do ucha a tiež si viem predstaviť tento song v rádiu. „Posledná“, ktorá je naozaj oficiálne posledná, je jednoznačne najsilnejším momentom tejto dosky. Že to SimeEgom na spoločnom tracku jednoducho ladí a dobre hrá, už v minulosti ukázali viackrát, ale teraz to zase o niečo posunuli. V prvej polke skladby, kým je počuť len Simu, to neznie ako niečo vybočujúce zo štandardu, ale keď nastupuje Ego a spievaný refrén dáva aj on, naberá to grády. Potom Miko Floso pridáva aj perfektnú slohu, ktorá má hlavu, pätu aj nápad a ukazuje, že je momentálne asi najkreatívnejší a najrozmanitejší rapper na scéne. Taktiež tu cítim silné rádiové ambície. Ten refrén, kde si SimaEgom striedajú pasáže ma baví a skladbu si púšťam ešte raz.

Bonus prichádza v podobe akustickej verzie skladby „Spolu“ a to je sympatický ťah. Kto by si myslel, že celý album počúval iba babu, čo vie rapovať, musí rýchlo prehodnotiť názor, lebo tu je jasne vidno, že Sima je dobrá speváčka s príjemnou farbou hlasu, ktorá vyniká v klavírnom podklade bez bicích. Fajn, dobre sa to počúva, nemám výhrady. Koniec albumu.

Okej, tak si to poďme nejak zhrnúť. Na albume sú asi dve skladby, ktoré ma vyslovene nebavia a asi dve, ktoré sú určené vyslovene pre ženské publikum. Ostatné sú v pohode počúvateľné, rapovo-popové skladby vhodné do rádia. Sima je stále silno pro-žensky orientovaná, ale na rozdiel od predošlej Feminy, si viem predstaviť, že zopár songov sa nemusí hanbiť pustiť si ani niekto, kto čúra postojačky. Sima má svoj štýl, vie čo chce zdeliť a má občas aj trefné hlášky. Na rýmoch by som si na jej mieste určite dával záležať, to celkovo vnímam ako slabú stránku Siminej tvorby, predsa len rapper, či mužský alebo ženský, by mal vedieť zlepiť viac ako rolu-smolu-dolu-spolu. Samozrejme dáva aj lepšie, ale je tam veľa takých slabších rýmov, ktoré nelahodia ušiam a pôsobia prvoplánovo. Inak sympatizujem s jej názormi a keď povie, že „H&M je lepšie ako vytrtkané Gucci“ musím jej dať za pravdu. Verím tomu, že keď toto mladé babenky počujú z úst svojho female vzoru, ako aj to, že za drink si baba môže zaplatiť aj sama a je to ešte viac atraktívne, môže to pre ne mať eduaktívny charakter. Páči sa mi, že reprezentuje neskazenú vrstvu žien. Že Simu a ani jej kamošky nemôže mať žiadny chalan nám už je všetkým jasné, niekedy to ale s tým už trocha preháňa, ja viem, že mnohí z nás vedia byť nechutní a otravní, ale keby niekedy vypichla našu pozitívnu stránku, potešili by sme sa.

Inak jej prajeme veľa úspechov, ktoré sa zrejme s týmto albumom dostavia a za to, čo som práve počul dávam z nestranného hľadiska 30 ročného človeka s písmenkom „M“ v kolónke „pohlavie“

6,5/10