V rádiu hrá PIL C a jeho nové sólo (RECENZIA)

Prešiel iba jediný rok vydania prvého sóla HYPE. Veľa ľudí neverilo tomu, že sa od začiatku kariéry dostane na vrchol scény v takom tempe ako to spravil. Celý rok koncerty bez albumu. Prišlo prvé sólo a každému bolo jasné, že Pil C tu má zaslúžené miesto. Teraz je koniec roku 2017 a ten blázon nám priniesol album, ktorý je už dávno o celé tisícročie popredu, hoci jeho základy boli položené už na samotnom začiatku. Vtedy keď umrel Pac.

Keď vyšiel HYPE, názory naň sa rozchádzali viacerými smermi. Je to naozaj album, ktorý obhájil Pil Ciho miesto na vrchole scény? Je to naozaj kvalita hodná takého „hajpu“? Svoje miesto na ňom si našli v prevažnom počte klubové tracky, no Lukáš do svojho prvého sóla vložil i texty tak hlboké, že ich mnoho ľudí nedokázalo vstrebať a odvtedy bolo na istý čas ticho. Žiadne videosingle, spolupráce, o ďalších Lukášových krokoch nebolo žiadnych správ. A potom prišiel Sillent Hill a nastal zlom.

Fanúšikovia od začiatku leta tušili, že Pil C chystá niečo veľké, mesiace nebolo jasné o čo pôjde, aj keď tí najpozornejší to už dávno vedeli. Do roka a do dňa vychádza jeho druhé sólo, V RÁDIU HRAL ELÁN, KEĎ UMREL TUPAC, názov nadčasový ako máločo. Grafika disku reprezentujúca, že v jednoduchosti je tá najväčšia sofistikovanosť. V tomto článku sa pozrieme na album „antihype“, ktorým Pil zase posunul level.

Na samotný úvod tracklistu si dáme.. outro? Pre Pila žiadny problém, intro do jeho druhej štúdiovky dostalo názov Outro a už zľahka naznačuje atmosféru celého albumu. Novodobý sound nesúci v sebe premyslené myšlienky, zaznamenané Lukášovou perfektnou lyrikou. Jeho obrovský prehľad sa ukázal rovnako tak i v prvom zverejnenom tracku z albumu VRHEKUT, Sillent Hill, v podobe prepojení textu na svetové, či domáce umelecké diela z kinematografie, či literatúry.

Obrovská hĺbka textov a dôkladne premyslená epická atmosféra však pokračovala i zvyškom tracklistu, hoci nám ju Pil nie raz navaril i v podobe klubového bangru. A práve tým najvýraznejším z celého disku je skladba 1uchomdnu2von, kde svojou slohou prispel Speezy a v tracku môžeme počuť dokonca i samotného Ega. Neprispel však slohou, ale spoločne s Lukášom nahrali viackrát rozdelený refrén, ktorý bude naživo šľapať priam nechutným spôsobom možno práve i vďaka Egovým adlibáciám, čo je niečím ako novoobjavená hračka v SK rape. Fanúšikovia sa na track môžu tešiť na live vystúpeniach, bez pochýb budú z tejto lahôdky horieť kluby. Album uzatvára vychillovaný track Tony, ktorý nám predpovedá, že toto celé je iba začiatok veľkej Pil Ciho kariéry. Na produkcii sa predstavil Brenk Sinatra.

Samozrejme si na albume našla zastúpenie i časť Comebackgangu. Fobia Kid dal slohu na vydarený track Princezny a zámky s produkciou rovnako od Speciala. V tejto skladbe Pil opisuje svoj život predtým, ako sa mu rozbehla rapová kariéra. Ako po skončení školy pracoval a práca ho nenapĺňala.. tak ako to stále pri mnohých mladých platí i v súčastnosti. Zo všade iba doliehajú tlaky na hlavy študentov, že nesmú prerušiť štúdium, lebo bez školy sa nedostanú nikam. A pritom aj tak väčšina z nich skončí v práci, kde znalosti nadobudnuté počas štúdia ani zamak nevyužijú a ich život začne napĺňať nešťastie. Dôraz na myšlienky ukryté v lyrike bol takisto kladený i v tracku Čo s tým, kde sa okrem VR predstavil i člen českého TNKDLBL, Idea. Okrem nich sa však už na spomínanom tracku Sillent Hill ukázal ďalší člen CBG, Calin.

Na pomalom tracku Nesmrteľní prispel slohou i produkciou Sergei Barracuda, kde padli jedny z mnohých výborných hlbokých barov, ktorými je CD doslova popretkávané.

„Oni verili mi, no ja nebol som ich mesiáš, vnútri vo mne je tá beštia.“

Veľakrát sme sa v Pil Ciho tvorbe stretli s vecami, ktoré sú jednoducho úprimnou a často i depresívnou spoveďou a skladba 7 hodín ráno patrí presne medzi ne. Špecifický beat z dielne Speciala je doplnený pomalou lyrikou s viacerými spomienkami z minulosti. Možno všetko to, čo sa dialo, malo vyšší význam, než sa mohlo zdať na začiatku. Možno všetko zlé, je na niečo dobré. A možno som požehnaný a preto som tam kde som. To proste musíš precítiť.

Oproti albumu HYPE sa VRHEKUT posunul nielen hudobne, ale najmä lyricky. Pil čoraz viac pracuje s rôznymi polohami hlasu, čo je jednoznačne progres oproti jeho predošlej tvorbe. Vykreslovanie cesty z minulosti až po súčastnosť Pil Ciho života veľmi pripomína retrospektívu a celá myšlienka albumu je v podstate návrat k začiatku kariéry, kedy uzrel svetlo sveta track LOST.

„Akože nikto si to neuvedomuje hneď, jednoducho nikto.. ani malé dieťa, keď vyrastá v nejakom prostredí obklopené ľuďmi, tak si to neuvedomuje, vieš.. ale podľa mňa sa ti to ukladá na nejaký harddisk, všetko to čo sa okolo teba deje a všetky tie pocity, ktoré máš každý deň a pocity ľudí, ktorí sú okolo teba a učiteľov, rodičov, priateľov.. a správy ktoré večer pozeráš, rádio, ktoré počúvaš..“ Výraznou záležitosťou pre Pilových skalných je bez pochýb mocný track aka pokračovanie legendárneho Peroxidu, ktorý si na albume VRHEKUT našiel svoje pokračovanie a už z ukážok bolo jasné, že pôjde o vycibrenú klubovú hrotenicu, ktorá však v sebe rovnako ako jeho predchodca zo začiatku roku 2015, nesie sociálno-tématickú lyriku, ktorá však vďaka svojmu mocnému refrénu bude na koncertoch šľapať neuveriteľným spôsobom.

V RÁDIU HRAL ELÁN KEĎ UMREL TUPAC jskvostný (a vyspelý) newschoolový album, o ktorom pokojne môžme povedať, že nastavil latku, ako by mal taký správny newschool vyzerať. Skvelá práca s hlasom, rozmanité beaty, klubové bangre a PilCiho charakteristické hlboké výpovedné tracky, v ktorých na SK scéne bez najmenších dohadov kraľuje. Hoci v týchto dňoch vychádza na našej domácej scéne najviac albumov za celú našu históriu, už teraz sa nebojíme povedať, že tie najlepšie z nich budú v prvenstve o najlepší album roku 2017 súperiť práve s albumom „ANTIHYPE“. Ľahký boj to naozaj nebude.. Egove prvé sólo, Dame a netreba zabúdať ani na PANCIER, no to už ukáže čas. Album môžeš stále podporiť kúpou originálu na našom shope. My sa teraz môžeme tešiť na VRHEKUT TOUR, ktorá je v súčastnosti stanovená na február 2018, aby sme všetky tie bomby, ktoré nám Pil navaril precítili spolu s ním na live koncertoch. Vidíme sa!