Ako sa KALI rozlúčil so svojimi fans? (RECENZIA)

Kali už niekoľko rokov patrí medzi TOP elitu slovenského rapu, o čom svedčia jeho vypredané koncerty, takmer okamžite vypredaný merch vždy po jeho drope, spolupráce s najzásadnejšími menami scény, miliónové pozretia videoklipov, či viaceré ocenenia. Jeho hudba ovplyvnila skutočné masy ľudí vrátane mňa samého, preto som mal hlavu v smútku, keď sa začala v médiách skloňovať správa o tom, že Kali plánuje svoju kariéru ukončiť. Nedeje sa však to, čoby si čakal a ani sa to tak pravdepodobne úplne presne diať nebude.

Dostali sme viaceré vyjadrenia, že na záver tohoto roku bola v plánoch rozsiahla výberovka najväčších hitov, nahraných do živej muziky a so slohami od nových hostí. To sa však vďaka viacerým prekážkam nakoniec nepodarilo, a tak pre všetkých fans Kali pripravil náhradný plán. Poslednú dobu vychádzali pohodové a letne ladené skladby z takzvaného USB-ečka, ktoré obsahovalo skladby ako Som rád, Nejsom ten pravý, Taká tá, či Späť domov. Všetky tieto veci sa okamžite stali obľúbenými hitmi s miliónovými views. Kali sa ale teda počas problémov s očakávanou výberovkou opäť trošku zatvoril do štúdia a boli nahraté ďalšie tracky. USB-ečko sa stále viac rozrastalo, až prišla myšlienka spraviť z toho plnohodnotný album a srdcia všetkých fanúšikov doslova zaplesali. Predsa len dostaneme nálož novej muziky!

Minulý týždeň boli spustené prvé predobjednávky a Kali mal čo robiť, pokým to všetko stihol podpísať. Začiatkom tohto týždňa už prvé CDs začali chodiť ku svojím novým majiteľom a ohlasy sú vynikajúce. Dnes nový album, ktorý dostal názov DOVI, DOPO, dorazil aj do mojej poštovej schránky, a tak som sa posadil do svojho pisateľského kresla, naštartoval hi-fi sústavičku a začal som to vypekať. Toto je môj pohľad na tento projekt... Na úvod v podobe takého väčšieho intra dostávame skladbu POZRI SA MI DO OČÍ, kde ti Kali fajnovo zrekapituluje celých 10 rokov svojho pôsobenia na scéne. Krásne ťa naladí na tento projekt a otvára album dokonalým spôsobom. Hoci tu máme jasne zadefinované viaceré úspechy, nemusíš čakať žiaden tuctový egotrip, len nespochybniteľné fakty, aby si si pripomenul, čo všetko sme od Kaliho mali možnosť za tie roky dostať. A srdiečko mi až teraz naozaj poskočilo s tým, že tu máme… NOVÝ album, na ktorý som čakal.

A aký tento nový album je? Nuž, jeho predbežný koncept sa samozrejme dal tak trochu vycítiť ešte pred prvým vypočutím, keďže veľa trackov z pôvodného USB-ečka je už dlhšiu dobu vonku. Čo čakať od interpréta, ktorý sa vyrapoval už dávno a odžil si svoje? Nejde tu o žiadne posúvanie hraníc, o nastolenie tvrdých rapácií, nenájdeš žiadne namyslené egotripy a už vôbec nie žiadne depkárčiny, ako tomu možno bývalo kedysi. Kaliho hudba je vždy hodnoverné odzrkadlenie jeho reality… a stále viac sa ponára do svojho rodinného života, v ktorom pomaly muziku nahrádza žena a prvé bábätko, ktoré Kali spoločne so svojou nastávajúcou Alicou očakávajú. Teda nie je žiaden dôvod na to, aby nové skladby boli nejakým spôsobom negatívne.

ČISTÁ HUDBA. Asi takto by som to celé charakterizoval. Je vidieť, že Kali sa v štúdiu skutočne vyjašil a nehrá sa na tvrdého rappera. Užíva si hudbu a melódie dokonalým spôsobom a neobmedzuje sa ani čo sa týka rôznorodých žánrov. Okrem klasického boombapu sa teda dočkávame nejakých tých viac melodických vecí, príjemných latino rytmov, či fajnového reggaetónu. Musím sa priznať, že albumu vôbec nechýba veľké množstvo featuringov. Z rapových hostí sa ukázal iba Čis T, no spomedzi spevákov svojou troškou prispeli rovno viacerí a to Mišo Biely, Tomáš Botló, Rida Radar či Dara Rolins.

Áno, písal som, že na albume nenájdeš depky. Ale CD-ečko mi práve končí, a hoci je po konci ešte malý bonus v podobe výbornej spolupráce s kapelou IMT Smile, pravé oko sa mi akosi zvláštne leskne a môže za to skladba JE ČAS. Nepoviem ti o čom je tento track, bolo by to pre mňa osobne znesvätenie celej tej myšlienky. Jediné čo ti viem dať, je táto veta…

„Hovoria mi… brácho nemaj depku… ale čo vy ku*va viete o tom, čo mi je?“

Album DOVI, DOPO je výbornou vecou, nebojím sa povedať, že je obrovským darčekom pre všetkých skalných fanúšikov, vrátane mňa samotného. Možno trochu škoda, že už toľko trackov sme počuli dopredu, no i tak sa jedná o skvelý počin, ktorý si vieš naplno vychutnať až do poslednej stotny celého tracklistu. Za mňa 9/10 a aj to len preto, že oproti tradičným CDs sme mali trošku menej čisto nových vecí. Kali už sám povedal, že nevie predpovedať, čo sa s jeho hudobnou tvorbou bude diať ďalej. Čo je však isté je fakt, že na nejaký dobu je toto pravdepodobne naozaj POSLEDNÝ album. Minimálne bodka za doterajšou etapou života.

!!! KALIHO ALBUM „DOVI,DOPO“ NÁJDEŠ U NÁS NA SHOPE !!!