ČlánkyRozhovory

MATZET: Do hudby dal všetko a nemal nič. Dnes hráva po celej Európe (ROZHOVOR)

MATZET: Do hudby dal všetko a nemal nič. Dnes hráva po celej Európe (ROZHOVOR)Tak týmto začal rozhovor s Matejom Závadským, drum & bassovým DJ-om a producentom z malého slovenského mestečka Považská Bystrica, kde okrem nádhernej prírody nič poriadne nie je. Matej vystupuje pod umeleckým menom Matzet, momentálne žije v charizmatickej Prahe a hráva po najrôznejších európskych krajinách ako Belgicko, Francúzsko, Nemecko, Rakúsko atď. Ako sa mu to podarilo? Veď čítajte…

No ale najskôr, ako to celé začalo? Produkcia, či DJ-ing?
Začínal som ako DJ. Dostal som sa k tomu viac menej náhodou. Boli sme v Planet klube (Považká Bystrica) na dnb akcii. Stáli sme pred klubom, objavil sa majiteľ, zapálil si a spýtal sa nás, či nevieme o niekom, kto by tu chcel robiť akcie. Ja s kamarátom tiež súčasným DJ-om (Tajfun) sme sa ponúkli. Dal nám priestor na trénovanie zadarmo a my sme mu na oplátku robili akcie. Na prvej párty bolo predo mnou 10 ľudí a cítil som sa ako malý Boh. Na začiatku som hrával len za preplatenie cesty, niekedy som si musel dokonca doplácať, pretože neprišli ľudia alebo ma cesta vyšla viac ako som čakal. Často som hral pre nikoho. Keď ideš na akciu, nevieš či tam budú ľudia alebo nebudú. Ale stále to boli začiatky a ja som sa tešil na každé hranie. 6 rokov dozadu nebol dnb tak rozšírený ako teraz vďaka menám ako Netsky, Sigma, B-Complex atď. a väčšinu akcií, keďže som bol začiatočník, som hrával buď veľmi skoro alebo neskoro.

MATZET: Do hudby dal všetko a nemal nič. Dnes hráva po celej Európe (ROZHOVOR)Musí byť ťažké sa vyrovnať s tým, že hráš pre nikoho… Čo ťa držalo psychicky nad vodou?
Držali ma akcie, ktoré vyšli. Nebolo to až tak tragické. Niekedy stačí pár ľudí, ktorých to naozaj baví. To ťa napĺňa a posúva vpred. Nikdy som nemal vidinu, že budem slávny. Išiel som za tým len preto, že to mám rád a chcem to robiť. Radšej budem žiť z „5 korún“ ale robiť to, čo ma baví.

Zameriavaš sa na subžáner drum&bassu s názvom jump up. Povedz mi, čo to teda je?
Je to stále dnb, má to rovnaké tempo, ale dnb sa delí na podžánre s tým, že každý je niečim špecifický. Jump up je viac o melódii. Nie je tam tvrdá ťahavá basová linka ako napríklad v neurofunku. Z môjho pohľadu je to prirovnateľné k EDM lebo je to melodickejšie ako ostatný dnb, s výnimkou liquidu. Ľudia si myslia, že je to veľmi jednoduché skladať. Priaznivci neurofunku (pozn. red.: tiež subžáner dnb), ktorý má výraznejšie bicie, často tvrdia, že jump up je hanba dnb, že to dokáže robiť každý…

Tak to môže robiť každý, že na Slovensku to ani nikto nepozná (smiech)… Hrávaš vraj pravidelne napríklad v Paríži. Je takých miest viac? Kde hrávaš pravidelne a kde ťa ľudia môžu počuť?
Hrávam zatiaľ len po Európe. Prešiel som Rakúsko, Maďarsko, Francúzsko, Nemecko, Belgicko, Anglicko, Estónsko. Viac hrávam v zahraničí ako na Slovensku a v Čechách. Najčastejšie chodím do Belgicka: Antverpy, Ostend, Liège, Bruggy. V 90% prípadov je to letisko, hotel, párty, hotel, letisko. Jedine čo vidím je klub a rozbití ľudia. Niekedy idem spať až keď sa vrátim do Prahy. Chodím na otočku. Vedel by som si to zariadiť ale veľkakrát mi to nevyhovuje lebo mam iné hranie…

To celkom lietaš. Ako často teda hrávaš?
Som v takej príjemnej fáze, kedy nie som úplne najznámejší, ale ani nie úplne neznámy. Niekedy mám aj 10 hraní za mesiac. V priemere ale tak 4-6.

Ako sa chalan z Považskej Bystrice dostane k hraniu v Paríži? Čo bol ten kľúčový moment, ktorý ťa odtiaľto dostal tam? Je to vec tvrdej driny, náhody alebo kontaktov?
Je to hlavne o produkcii, ktorej som zo začiatku moc nedával lebo som nevedel, čo robím. Ale keď pri tom vydržíš, tak sa zlepšuješ. Potom som šiel na výšku, ale môj týždeň vyzeral tak, že 4 dni som robil tracky a deň bol v škole. Po 3 mesiacoch ma vyhodili :-D. Dal som do hudby všetko a nemal som z toho nič. Vrátil som sa do Považskej, že sa teda zamestnám. Kamoš ma však presvedčil, že mám ísť do Prahy. Tam som bol rok nezamestnaný, sedel som pri počítači a robil tracky. Po mesiaci v Prahe som dostal prvú ponuku na hranie v zahraničí, konkrétne v Belgicku. Začalo sa to šíriť. Niektoré tracky mi pomohli dostať sa do povedomia promotérov a známych DJ-ov, hlavne bootleg na skladbu Prophecy od Tchami. Použil som začiatok originálu a zvyšok urobil po svojom. Keby mi niekto povie pred pár rokmi, že sa budem živiť hudbou, neveril by som mu.
A druhá vec. Ešte pred výškou keď som brigádoval, mi napísal Macky Gee – najväčšie meno jump up-u, že sa mu páči môj track, či mu ho nepošlem. Samozrejme som poslal. Potom sa po asi 2 mesiacoch ozval znova a chcel ďalší track. Následne ma zobral pod svoje vydavateľstvo.

Musel si zmeniť štýl hrania, hrávaš to čo si hrával tu alebo si sa musel nejako prispôsobiť? Je to, čo si hrával tým, čo ťa dostalo do zahraničia?  
Hrávam to, čo som hrával. Hrával som širšie spektrum skladieb a teraz hrávam užšie, vyselektoval som si to. Vždy som mal svoj štýl a toho sa budem držať, pokiaľ ma nevypíska celý klub (smiech).

Počul som, že tvoje skladby v setoch a remixoch hrávajú svetové mená ako Noisia, je to tak? Ako to vnímaš? Poznáš sa s nimi aj osobne?
Nosia hrala môj track u seba v rádiu. Je to v podstate podcast/show, ktorú dávajú pravidelne na SoundCloud a volá sa to Noisia Radio. Raz tam zahrali moju skladbu a bol to pre mňa najšťastnejší deň v živote. Dozvedel som sa to cez Facebook, kde mi kamoš napísal na nástenku: „Si tam.“ Začal som výskať ako malé dieťa. Bol to úžasný pocit, ale vôbec mi to z hľadiska proma nepomohlo. Na druhej strane to však bola veľká motivácia. Môj track hral napríklad aj Subfocus na festivale Pukklepop v Belgicku. Pozeral som online stream a zrazu počujem moju skladbu hrať pred zhruba 20 000 ľuďmi :-).

Matzetove skladby ďalej zaznievajú v rádiách ako BBC Radio One Extra, Kiss FM, či Rinse FM. Pre posledné menované robil hodinový set, ktorý vysielali v Anglicku a našu debatu na chvíľu prerušilo stádo oviec…
MATZET: Do hudby dal všetko a nemal nič. Dnes hráva po celej Európe (ROZHOVOR)Zdá sa mi, že dnes je všetko presýtené. Fotografov je veľa, modeliek je veľa, producentov je veľa, všetci robia zadarmo (smiech). Ako to vnímaš ty v hudobnom svete?
Musím len súhlasiť, máš úplnú pravdu. Dnes sú informácie až moc dostupné. Hocikto si môže stiahnuť tracky alebo program na hudbu a začne skladať a aj keď je to amatérske povie, že produkuje. Potom sa náhodou nájde kamoš, ktorý robí párty a zrazu hrá. Je to až vtipné ako všetci chcú byť umelci. Na jednej stane je to pekné ale na druhej 90 % takýchto ľudí to časom vzdá, takže sa to nakoniec preriedi. Každý sa chce ukázať aj keď nič nevie. A čo tiež registrujem je, že Slováci si strašne neprajú. Ľudia sú tu závistliví a neprajní, nechápem prečo.

Áno, toto u Slovákov vnímam aj ja. Vrátim sa ešte k jump up-u. Ide teda o špecificky štýl a ja tipujem, že na Slovensku je to v tomto smere “zaspatejšie”, je tak?
Určite. V roku 2015 som nevidel jednu akciu, ktorá by bola čisto jump up-ová. Dnes už párty sú. JUMPf*ckUP je jedna z mála, a je to moja najobľúbenejšia slovenská klubovka. Hrajú tam zahraniční hostia, organizátorom to ide a majú aj sponzora. Shout-out to stále málo crew!

Plánuješ vydať EP v akom je to stave?
2. novembra 2018 vyjde singel s názvom Bring The House Down a má byť takým teaserom. EP mám z 90% hotové ale sú tam spolupráce a dokončiť ich trvá niekedy strašne dlho. Niekedy sa dokončenie skladby nepohne aj 2 mesiace. Najlepšie je pri tom sedieť spolu. S jedným Belgičanom sme za deň urobili 70% tracku a odvtedy to stojí. Do konca roka by som to EP ale chcel stihnúť dokončiť.
MATZET: Do hudby dal všetko a nemal nič. Dnes hráva po celej Európe (ROZHOVOR)

A ako vidí Matzet svoju tvorbu a ako vyzerá jeho tvorivý proces?
Zažil som už aj 3-4 mesiace producentský blok. Čím viac som sa snažil, tým viac to nešlo. Zvuky, ktoré používam sú syntetické, tie urobím v PC. Melódia sa dá tiež vyklikať v PC, ale ja ju radšej hrám na klávesoch. Sú dni kedy strávim 6 hodín len nad melódiou, lebo sa mi po chvíli prestane páčiť tá pôvodná, a tak hľadám novú. Stále sa učím a najviac ma baví, že stále objavujem nové veci. Produkcia a všetky veci spojené s ňou sú hlboká veda na dlhé roky štúdia. Nechápem ako niektorí producenti robia ich zvuk. Niekedy si vypočujem nadupaný album a mám sa chuť zabiť (smiech). Ale to je len chvíľková demotivácia, potom si poviem, že keď to dokázal on, môžem aj ja.

Ak by si mal vybrať skladbu/skladby, ktoré sú proste „ty“, ktoré by to boli?  
Ono je to tak, nájdeš si spôsob ako robíš hudbu, máš svoj postup a tým sa potom producenti odlišujú, aj keď používajú rovnaké programy. Tým, že som dosť sebakritický, tak si stále myslím, že ani jeden track nie je dosť dobrý. Významná skladba je pre mňa Roller-Coaster. Potom možno bootleg na Afterdark od Myrne. Veľmi sa mi páčil originál, tak som ho prakticky za deň prerobil, čo je extrémne rýchlo ale niekedy sú práve tieto rýchle flowy najviac. Pár dní som potom, samozrejme, ešte dorábal detaily a zvuk. Bootleg na skladbu Afterdark je ten štýl, ktorý si melodicky a kompozične predstavujem. Mal úspech a doteraz ho hrávam.
Čoraz viac vnímam v hudobnom svete masívne žánrové fúzie a vznikajú z toho až fascinujúce melódie. Vnímaš toto mixovanie žánrov? Má dnes podľa teba ešte vôbec zmysel žánrové “škatuľkovať”?  Myslím, že to už dnes vôbec nemá zmysel. Je to neobmedzené, môžeš robiť čo chceš. Nikde nie sú napísané pravidlá, čo môžeš a nemôžeš. Vždy je to niečo nové a som toho názoru, že netreba riešiť, či je to house, rap, trap, či dnb. Proste počúvaj to, čo ťa baví. Niektorí ľudia sa fixnú na jeden žáner a ostatné nepripúšťajú len z princípu. Ja mám rád a počúvam všetky žánre. Travis Scott, Kontrafakt, Sum41, Nirvana, hocičo…

Keď už sme pri tom, že počúvaš rôzne žánre, odkiaľ čerpáš inšpiráciu?  
Často čerpám inšpiráciu zo žánrov mimo dnb. Niekdy to funguje, niekdy nie. Mám rád experimentálne štýly a skladby, ktoré na Slovensku nie sú známe, ľuďom sa nepáčia a pritom vo svete ide o mega známych ľudí. A potom, na Slovensko to príde tak v roku 2050, napríklad Sam Gellaitry je veľký šéf, je mladší odo mňa a vypredáva obrovské haly.

Matzet má 23 rokov, ako vidíš v hlave to má upratané a sledovať ho môžeš na Facebooku, Instagrame, či SoundCloude.

Diskuzé a pics: rechtoriks
MATZET: Do hudby dal všetko a nemal nič. Dnes hráva po celej Európe (ROZHOVOR)

Komentáre

Odporúčame