HIP-HOPRozhovory

MINITALK #12 Mjay – Aj taký Old Town Road je sampel a vynikajúco spracovaný, stačí byť kreatívny

ČO SA DOZVIEŠ V ROZHOVORE

– ČO ROBIL V 14TICH MJAY A ČO SI ROBIL TY?

– AKÉ PROGRAMY POUŽÍVA NA TVORBU BEATOV

– SOULJA BOY, PIL C, OTIS, SEPAR A KTO ĎALŠÍ MÁ BEATY OD 20r. MJAY-A?

– AKÚ CENU BEATOV MÁ MARTIN MJAY

– AKO VNÍMA KAUZU „KRADNUTIE BEATOV“

– BEATY, KTORÉ VYTVORIL

4:11 CHLAD ft. PIL C

„Mjay on the beats bro“ Mjay čáu! 😀 .. si prvý hosť v MINITALKU, ktorý nerapuje haha… Prezraď na úvod o sebe v stručnosti niečo viac :).

Čauko, ďakujem za pozvanie 🙂 . Mám 20 rokov, pochádzam z Trenčína, ale momentálne sa nachádzam v Bratislave, kde študujem hru na violončelo na Konzervatóriu. Viacmenej celý môj život sa točí okolo hudby za čo som rád haha.

Čo sa týka tvorby beatov, môžeš prezradiť napríklad aké programy na to používaš? Máš na to nejaký svoj vzorec, že najprv spravím to a to, v takom programe potom idem do iného programu zas niečo iné?

Čo sa týka čisto beats, tie tvorím v FL Studiu, je to pre mňa najprirodzenejšie, ale skúšam aj Logic, ktorý máme v štúdiu (s/o Loyalty Records), alebo Ableton. Z  tých si však väčšinou len vytvorím nejaké melódie, ktoré následne prenesiem do FL-ka a vytvorím „finálny produkt“ haha. Ak ide o nahrávanie tam mám skúsenosti práve z Logicu alebo Cubase. Snažím sa zaujímať o rôzne programy, pretože každý
ponúka niečo iné a dá sa tým obohatiť moja tvorba.

Koľko rokov si mal keď si si prvý krát nainštaloval nejaký program na beatmaking? Kedy si s tým začal a ako si prišiel na to, že toto ťa bude baviť?

Od malička inklinujem k hudbe, je to neoddeliteľná súčasť môjho života. Mohol som mať tak okolo 14 rokov, keď som začal špekulovať s tvorením vlastnej hudby. Najprv som mal v pláne rapovať, keďže som počúval ako každý môj rovesník hip hop, jediná vec sa mi však nepáčila a to, že by som mal rapovať do cudzích beats (čo samozrejme niektorým nevadí dodnes :D), tak som začal hľadať možnosti a prišiel som až k tvorbe vlastných beats. Postupne som si uvedomil, že tie beaty znejú lepšie než môj rap, tak som sa začal rozvíjať už len v nich, a myslím, že som spravil dobre haha.

A baví ťa to vôbec? 😀

Túto otázku asi môžeme vynechať keď som sa opustil už vyššie :D.

Na tvoj vek, si myslím, že máš už za sebou naozaj slušné spolupráce, okrem toho že sa okolo tvojich beatov točia silné mladé mená, ktoré majú čoraz silnejšie základne fans, ako napríklad Dokkeytino, AdamN2K52 aka Yungfakgod, Pridenyyy alebo OTIS z H16. Dokonca najnovšie má na najnovšom albume aj PIL C beat od teba. Ako to vnímaš ty? Keď si začal robiť hudbu, predpokladal si že už v takomto veku budeš mať hudby, do ktorých rapujú takéto mená?

Od začiatku som do toho šiel s tým, že chcem niečo dosiahnúť. Najprv to boli vysnené spolupráce, teraz je to celkovo odkaz, že som tu a niečo chcem dokázať. Adam je môj bro, spoznali sme sa vrámci Wasted Tour, kde sme obidvaja vystupovali a odvtedy pracujeme a vystupujeme spolu, to isté Dokkeytino a ďalší blas. Som rád, že nám začína ísť karta a ľudia si všímajú kvalitnú hudbu z našich dielní, čo zároveň znamená aj to, že si ju všímajú ľudia zo scény a na základe toho nám dávajú props a spolupracujú snami.

Ako to vlastne vyzerá keď chce od teba beat napríklad taký PIL C? Oslovil ťa on? Ako vznikla Vaša spolupráca?

Málokto vie, ale práve s Pil C som už v minulosti spolupracoval na skladbe „My sme tu doma“, odvtedy sme boli viacmenej v kontakte. Po dlhšej dobe ma oslovil práve s beatom na jeho projekt 2086. Poslal som mu viacero beats na výber a potom už klasika – vybral si beat a nahral ho :D. Prezradím však, že okrem skladby „Chlad“ vznikla ešte jedna, ktorá sa však nezmestila na album, uvidíme či niekedy
vyjde haha.

Chystáš spraviť aj nejaký napríklad producentský album, alebo mixtape? Myslím že by si aj mohol byť najmladším producentom s vlastným albumom ak by si sa do toho pustil 😀 .

Možno ťa sklamem, ale momentálne nemám nič osobitné v pláne. Je na to ešte dosť času a mám pocit, že producentské albumy v našich končinách nemajú až taký úspech, česť výnimkám. Mám však v hlave víziu, ako by vyzeral môj producentský album a raz ju chcem určite naplniť. Pracujem však na rôznych projektoch, do ktorých sa zapájam nielen tým, že spravím beat ale usmerňujem aj priebeh, aranž alebo konečný zvuk. Svetlo by mali uzrieť ešte do konca roka ale netlačíme na pílu hehe.

Môžeš rozobrať ako to je keď chce od teba beat niekto menej známy vs Otis, Pil C? Či napríklad im dávaš svoje beaty ako barter, že ti potom dajú feat keď budeš potrebovať a robíš si meno na ich albume, alebo máš za to nejaký cash? A druhá časť otázky, predávaš svoje beaty? Máš nejakú svoju cenu alebo to je skôr individuálne?

Je to dosť individuálne, sú ľudia s ktorými niečo tvorím, navzájom v tom ideme spolu a podporujeme sa, v týchto prípadoch nejde o cash ale lojalitu. Na Slovensku je však zaužívané neplatiť za beaty. Veľa rapperov s týmto názorom si to neuvedomuje, ale týmto chovaním sa znižuje kvalita beats. Doslova si radšej vezmú zadarmo priemerný beat, než by mali zainvestovať do kvality, z čoho by sa potom tešilo nielen publikum ale aj oni, pričom tá suma je tak štvrťka z toho, čo zarobia napríklad za show. Keďže sa chcem živiť hudbou a robiť to čo ma baví a zdokonaľovať sa v tom, pochopiteľne si za svoju prácu pýtam peniaze, ako hocikto iný kto na niečo obetuje svoj čas.

Čo rap? Skúšal si ho vôbec niekedy? Alebo dokonca aj plánuješ niečo nahrať a vydať?

Ako som vyššie spomínal, najprv som chcel byť rapper, len mi to nešlo, nedokážem moc písať texty. Jedna z mála vecí čo som vymyslel bol refrén z Richard Muller Lifestyle od Prideneho a Otiho haha. Najprv som nahral refrén a poslal to Pridenemu ako feat, neskôr sme však začali špekulovať a namočili do toho Otisa, skrz čo z časti aj vznikla myšlienka nad spoločným EP. Neplánujem sa však v blízkej dobe objaviť na nejakej skladbe ako rapper, necitím to. V poslednej dobe mi príde, že všetci slovenskí producenti znejú rovnako – lebo rapujú lebo aj ten druhý rapuje. Mňa jediný baví Dokkeytino, ktorý s tým udal trend a som rád, že mu to vychádza, slatt.

Pár dní dozadu si na svoj Youtube pridal beat, ktorý si samploval zo skladby od MODUSU – Sklíčka. Čo mi prišlo veľmi sympatické, že máš prehľad o hudbe aj z takýchto období, povedal by som období našich rodičov. Ako sa dostávaš k takýmto starším hudbám? Lustruješ si to sám po nete? Alebo?

Ja mám rád všetky možné žánre hudby. Ako umelec vnímam krásu vo všetkom, najmä v starších neumelých skladbách. Nemám problém si vypočuť klasiku, hity našich rodičov, alebo pop (ten ale výhradne zahraničný). Sklíčka od Modusu mám doma na platni, ako aj mnoho ďalších slovenských kapiel typu Elán, alebo Riša Mullera. U nás doma ma vždy viedli k hudbe a ja som v nej objavil čaro a zmysel. Plánujem ešte niekedy niečo takto prerobiť na svoj obraz, musím mať však mood, aj Sklíčka vznikli náhodne keď som počúval práve takéto typy skladieb.

Nedá mi nepichnúť do témy, „ZLODEJI BEATOV“ ktorú otvoril nedávno KINGPIN, predpokladám že o tom niečo vieš.. čo na to hovoríš? Ak si teda videl tie naše slovenské tvorby v porovnaní s originálmi zo zahraničia. Máš na to rovnako podobný pohľad ako Kingpin? Vedel by si ty za seba ako beatmaker vysvetliť, ako má fanúšik rozpoznať samplovanú legálnu hudbu od krádeže? Kde je tá hranica? Atď?

Samozrejme som túto kauzu zachytil a dokonca som bol aj spomenutý ako údajný zlodej, čo sa však vyvrátilo. Zo začiatku som cenil, že niekto našiel odvahu poukázať na tieto krádeže, keďže je to dvojsmečné a navždy zostaneš zakódovaný ako ten čo kritizuje a rýpe a nie ako ten čo niečo tvorí. O väčšine spomenutých reálnych krádeží sa vrámci scény vedelo a myslím si, že to vidno aj na spoluprácach daných producentov, ktorí viacmenej zmizli alebo sa zaškatuľkovali s pár svojimi. Postupne mi však Kingpinové príspevky prišli zbytočné, najmä keď začal vkuse zdielať rovnaké veci a uvedomil si, že vlastne už nemá čo, ako aj vo svojej tvorbe alebo v beats. To, že na mňa zaútočil neprávom ako aj na niektorých iných ľudí, ktorých sample alebo podoba beatov bola náhodná bol len dôkaz toho, že sa chcel zviditeľniť a uškodiť lepším, čo mu aj na chvíľu vyšlo, problém je však v tom, že jeho tvorba, ktorá vlastne ani neexistuje ho nedokázala podržať nad vodou. Nemám nič proti dobre prerobeným samplom, poprípade loopom, základ je sa s tým vyhrať a nenechať to v surovom stave. Väčšina legendarných hitov z nášho odvetvia je tvorená z hitov minulých storočí, pretože v nich funguje chémia, ktorá priláka poslucháča. Aj taký Old Town Road je sampel a vynikajúco spracovaný, stačí byť kreatívny.

Poslednú otázku dáme už takú jednoduchšiu, prezraď koho by si najradšej zo SR a ČR počul na svojom beate, ale musíš dať len jedno meno :D. A kľudne nechaj nejaký odkaz fanúšikom :). Ďakujem ti za rozhovor, čas a prajem ti veľa úspechov a šťastia ! 🙂

Trošku prenesiem do zahraničia, tento rok som si splnil jeden z vysnených trackov a vyšiel mi Soulja Boy, v tomto duchu by som chcel pokračovať a chytiť ďalších zahraničných rapperov, s ktorými som vždy chcel mať tracks. V rámci Slovenska chcem ešte tak 300 trackov s Yungfakgodom. A z Česka je to Hugo Toxxx, čo by sa mohlo čoskoro zrealizovať…

Ďakujem za rozhovor, ďakujem všetkým, ktorí ma podporujú a sledujú! Pre novinky, spolupráce a eventy kde sa obajvím hoď follow na môj instagram @martinmjay, SLATT! 

INSTAGRAM: MartinMjay

YOUTUBE: Mjay Beatz

 

AUTOR ČLÁNKU: @palobalko

Komentáre

Odporúčame