HIP-HOPRozhovory

MINITALK #8 KingPin/Cereal – Neviem či si na to nedávajú pozor, alebo to robia zámerne

ČO SA DOZVIEŠ V ROZHOVORE

– VIAC O KAUZE KRADNUTIA ČI SAMPLOVANIA BEATOV

– KEDY MôŽEŠ LEGÁLNE POUŽIŤ UŽ NIEKÝM VYTVORENÝ BEAT

– ČO ZNAMENÁ SAMPLOVANIE HUDBY

– ČO CHYSTÁ CEREAL S MATEJOM STRAKOM Z NERIEŠ

Ahoj, začnem úplne jednoducho a bežne, ako sa máš? Prezraď čitateľom, ak teda chceš, odkiaľ ťa hlavne môžu poznať, čomu sa venuješ, odkiaľ si..?

Nazdar, vieš čo.. mám sa super, nemám sa absolútne na čo sťažovať. Venujem sa hudbe od mojich piatich rokov a ľudia ma môžu poznať ako rappera a beatmakera. Pochádzam z Bratislavy.

V priebehu posledného mesiaca si otvoril veľkú kauzu, kde sa snažíš poukázať na tvorbu, či krádež hudieb zo zahraničia, iniciatívou slovenských producentov či beatmakerov, poniektorých zároveň aj rapperov. Môžeš presnejšie popísať o čo konkrétne ide?

Áno, uznávam, že som udrel klinec po hlavičke asi tak 40 kilovým kladivom haha. Nerobím v podstate nič zlé, iba poukazujem na to, aká je vzácna originalita a nápad. Tento problém kradnutia originálnych beatov, je celosvetový problém. Ja som sa zameral na túto našu malú krajinku, ktorá si myslí, že keď im to bude žrať tých zopár deciek, že im to prejde. Týmto som chcel poukázať, aby si ľudia pustili aj originálne verzie daných vykrádačiek, pretože pokiaľ nie sú spomenuté v popise, zaslúžili by si byť aspoň vypočuté.

Niekedy sa však môže beat identicky stotožňovať aj v inej skladbe a dokonca bez toho, aby to bolo považované za krádež, sú na to nejaké určité výnimky? Môžeš vysvetliť ako to teda je?

Samozrejme, existujú legálne formy, ako môžeš už vytvorený beat použiť. Sú to formy ako Mixtape, kde uvediem príklad, Drake – Started from the Bottom vs. Rytmus – Started from the Bottom FREESTYLE. To je príklad, ako sa to robiť má. Použiješ rovnakú emóciu z originálu a snažíš sa aj textovo zachovať originálnu tému. Je to v podstate, ako keby také vzdanie holdu, že si vážiš ten originálny track. A samozrejme, že odkážeš či už v nadpise, alebo popise, ako sa originálna verzia volá. Sú tu ale aj decká, čo na to totálne je*ú, lebo sa spoliehajú na tie ostatné decká, ktoré počúvajú iba český a slovenský rap a tú ich verziu potom vnímajú ako originál. A to už je sedlácky flex, porušovanie pravidiel a práv.

Je tu potom druhá verzia, keď sú beaty samplované resp. z časti. Potom má poslucháč pocit, že počúva niečo, čo už tiež niekto vytvoril predtým. Môžeš pre menej informovaných ozrejmiť, čo znamená samplovať, či je to v poriadku atď?

Samplovanie je absolútne v poriadku. Nie je to krádež, toto ale lajikovi veľmi ťažko vysvetlíš. Samplovanie vyzerá nasledovne. Nájdeš si napríklad nejakú starú jazzovú, funkovú alebo akúkoľvek inú skladbu či soundtrack, vysekneš z nej nejaký úsek a edituješ ho následne tak, aby neznel ako originál. Dohráš tam vlastné bicie, basu a iné nástroje, vďaka čomu vytvoríš vytvoríš úplne novú skladbu. Áno, takýchto prípadov je extrémne veľa a hlavne v boombape, v ktorom už bolo mnoho rovnakých samplov použitých a sú hrozne prevarené. Tomu sa dá veľmi ľahko predísť a to tak, že predtým ako daný sampel použiješ pôjdeš na whosampled.com a vypočuješ si, ako bol už v minulosti niekym spracovaný. Ja ale nesamplujem vôbec. Keď sa mi už nejaký sampel páči, tak ho prehrám na novo ja sám a vytvorím tak originálnu verziu s mojimi zvukmi.

Kedy, alebo na základe čoho označíš ty, že je beat ukradnutý? Máš k tomu nejakú pomyselnú rovnicu, podľa ktorej sa dá riadiť, alebo posúdiť?

Je to jednoduché. V prvom rade potrebuješ mať hudobný sluch. V druhom rade musíš mať všeobecná prehľad. V treťom rade musíš byť veľmi dobre informovaný. Niektoré príklady, ktoré som uviedol na mojom Instagrame, boli už vážne krádeže, ktoré boli takmer na chlp rovnaké oproti originálu. Rovnaké melódie, rovnaká tónina, rovnaké bicie a rovnaký aranž. To je proste princíp, ktorý keď robíš vedome, tak môžeš očakávať, že budeš slávny vďaka môjmu Instagramu, hahaha.

Sú väčšinou tieto cestičky, ktoré volíš na opodstatnenie toho, či je alebo nie je beat kradnutý tvoje? Alebo sú to nejaké oficiálne normy, ktoré sú niekde evidované, alebo sú to tzv. nepísané pravidlá.. ako to vlastne je?

Nie sú to moje polopravdy. Sú to tzv. verejné tajomstvá, o ktorých vedia mnohí. Vedia o tom silnejšie mená, ktoré figurujú v „Áčkovej“ rotácii a už dlhé roky vedia o tom, ako to tu u nás funguje. Im sa to ale nechce riešiť a mne sa chcelo. Preto mi aj dali za pravdu. Čo sa týka noriem, tak toto je téma, ktorá sa nedá obsiahnuť v písanom rozhovore, pretože by to nevliezlo ani na 10 strán haha. Proste človek musí počúvať uchom a keď už sa mu niečo na niečo podobá, tak si dať tú námahu a snažiť sa dohľadať ten song. Toto ale nemôžem očakávať od bežného konzumenta, ktorý chce iba počúvať hudbu a je mu to jedno. Na toto som tu asi ja (jak mi je*e).

Medzi interpretmi, ktorých si označil, že majú kradnutý beat, či dokonca flow, sa nájdu aj takí, ktorí majú vo svojej tvorbe množstvo určite nekradnutých beatov, či flowov a určite majú originálnych mnoho počinov, tvorieb. Považuješ takýchto interpretov na základe ich „krádeži“, (dávam to do úvodzoviek, lebo sa necítim na to aby som to ja vedel posúdiť ale boli tak na tvojej sieti označení), ako nejakých menejcenných interpretov? anti-umelcov? alebo niečo podobné? Alebo sú to aj napriek tomu pre teba šikovní chalani, ktorí dajme tomu len prestrelili?

Samozrejme som týmto nechcel nikoho totálne zdiskreditovať. Sú prípady, kedy sa to môže stať hocikomu, či už vedome alebo nevedome. Sme iba ľudia. Neviem od čoho to závisí, či si dávajú menej pozor alebo to robia zámerne. Väčšinou sa to podľa mňa deje, keď stratí človek inšpiráciu, nápady a je nútený byť produktívny, pretože si potrebuje udržať hype. Ja len pevne verím, že takéto prešľapy sa budú diať čoraz menej, pretože originalita sa cení a nebolo by to fér voči hudbe, keby umrela úplne. Stále sa dá definovať nový patent, ako to robí Kontrafakt.

Všimol som si, že na sociálnych sieťach si dostal podporu aj od interpretov ako Rytmus, Separ, Pil C a mnoho ďalších.. okrem toho ti pribudlo hádam aj 6/7000 followerov na Instagrame. Čakal si, že sa to takto medzi ľuďmi rozšíri? Resp. si to aj dával zdieľať ľuďom úmyselne, alebo sa všetko dialo prirodzene?

Čo sa týka podpory od týchto chalanov, tak si ju extrémne cením. Absolútne som nečakal, že sa to dostane medzi takú masu ľudí. Bola to reťazová reakcia, na ktorú už dlho každý čakal. Začali to medzi sebou zdieľať všelijakí random ľudia, ktorých som absolútne nepoznal. Vôbec som to nikomu neposielal, iba som to zavesil na môj mŕtvy Instagram, kde bolo 568 followerov. Za dva dni ich bolo 3000 a za ďalšie tri dni 7000. Je to celé podľa mňa o tom, že ľudia radi šíria medzi sebou pravdu, aj keď nie vždy musí byť príjemná. Toto je čistý príklad toho, že keď niečo robíš s láskou a dobrým úmyslom, tak sa to dá aj bez plateného proma a pchaním sa niekomu do prdele.

Na záver, by som bol rád keby si prezradil aj nejaké veci ohľadom tvojej tvorby. Keďže si producent aj rapper, ľudia ťa môžu poznať pod menom ako Cereal, alebo Kingpin. Je momentálne niečo, nejaký projekt na ktorom pracuješ? 

Niesom producent, ale beatmaker :). Momentálne dokončujeme s Maťom Strakom náš druhý spoločný singel, kde som robil aj beat a aj tam rapujem. Natočíme k tomu ešte klip a vec pôjde v blízkej dobe von. Neplánujem si nič. Všetko vzniká u mňa v štúdiu spontánne, keď každý deň sedím za klavírom a snažím sa zo seba niečo dostať von. Netlačím na pílu, hudba je moje celoživotné hobby, ktoré keby sa premenilo na prácu, alebo povinnosť, tak by to už pre mňa stratilo to čaro. Zdravím RukuHore a všetkých ľudí, ktorí majú radi kvalitnú hudbu.

 

INSTAGRAM: kingpin_coast_cereal

YOUTUBE: CerealOfficial

FACEBOOK: Cereal.sk

 

AUTOR ČLÁNKU: @palobalko

Komentáre

Odporúčame