ČlánkyHip-Hop

Bývalý upratovač neskôr založil jedno z najväčších hudobných vydavateľstiev!

Jimmy Iovine bezpochyby patrí do úzkej skupiny jednotlivcov, ktorí svojimi činmi udávali tempo a podieľali sa na smerovaní hudby. Od zametača v štúdiu až po spoluzakladateľa jedného z najúspešnejších hudobných vydavateľstiev minulých dekád. Od čias Johnna Lennona a U2, cez éru Eminema a 50 Centa, až po Lady Gaga. Aj takto jednoducho by sa dala načrtnúť rozmanitá kariéra šedej eminencie hudobného priemyslu, ktorá počas 45 rokov pôsobenia v biznise dokázala svojím „midasovským dotykom“ vytvoriť mnoho nezmazateľného.

Jimmy Iovine sa narodil 11. marca  1953 v New Yorku do robotníckej rodiny s talianskymi koreňmi. V mladom veku sa príliš neodlišoval od ostatných rovesníkov. Škola nebola ani zďaleka to, čo mu prinášalo radosť do života, práve naopak. Svojimi výsledkami patril skôr medzi podpriemer. A  ako sám povedal, neužil si ani sekundu v škole. Všetok svoj voľný čas venoval hudbe. Kúpil si gitaru a s kamarátmi založili kapelu. Po určitom čase pochopil, že táto cesta asi na rockový Olymp nevedie a ani že je to niečo, čomu by sa mal venovať. Svoju vášeň pre hudbu napriek neúspechu kapely nestratil. Veľa hodín strávil počúvaním hudby a študovaním bootlegov. Za pomoci svojej sesternice sa dokázal zamestnať v štúdiu. Síce na pozícií zametača, ale pracoval predsa v hudobnom štúdiu. Ak teraz čakáš príbeh o tom, ako počas zametania potajme nahral tajný megahit a ohúril nejakú superstar alebo začal radiť kapelám, ako by mali znieť a čo by mali zmeniť, tak ťa asi trochu sklamem, toto nie je životný príbeh Jara Slávika. Jimmy aj tak ukázal mimoriadny talent, ktorý je potrebný na to, aby ťa vyhodili z pozície upratovača. Vo svojej druhej práci vydržal do 89. dňa z jeho 90 dňovej skúšobnej doby. Frustrovaný neúspechom znova zavolal svojej sesternici. Tá mu poradila, aby sa spýtal na prácu v štúdiu Record Plant.

Aj keď toto new yorské štúdio v minulosti poctila nahrávaním hviezda veľkosti Jimiho Hendrixa, najlepšie časy začali prichádzať súbežne s príchodom pomocnej sily v podobe Iovina. Jimmyho pracovná náplň spočívala v pomoci s bežnými úkonmi v procese nahrávania, keďže nemal žiadnu väčšiu prax a odbornosť. S pribúdajúcimi skúsenosťami zvládal viac a viac procesov.  Až jednu veľkonočnú nedeľu v roku 1973 zazvonil u Iovinovcov telefón. Jimmymu volali z práce, že na rýchlo niekoho potrebujú. Netreba asi zdôrazňovať, čo znamená veľkonočná nedeľa pre taliansku rodinu katolíkov. Jimmy po príchode do práce zistil, že šéf Records Plant skúšal jeho prístup k práci. Odmenou za Jimmyho odhodlanie mu bola možnosť spolupracovať s človekom, ktorý sedel v štúdiu. Record Plant poctil svojou návštevou John Lennon, aby nahral skladby na svoj nový album Walls and Bridges. V štúdiu v tu chvíľu chýbal zvukový inžinier, ktorý by riadil celý proces nahrávania. Jimmymu bola ponúknutá možnosť túto medzeru vyplniť a on sa jej zhostil s chuťou. Po hľadaní samého seba a počiatočných neúspechoch prišiel bod zlomu. Ak je Jimmy dosť dobrý pre Johna Lennona, prečo by nemohol byť dosť dobrý pre ostatných?

Po Lennonovi zavíta do nahrávacieho štúdia Recrod Plant ďalšia hviezda, Bruce Springsteen, s ktorým Jimmy nahrá album Born to Run. Po úspechoch, ktoré dosiahne ako zvukový inžinier, sa púšťa do samotnej produkcie albumov. Napriek ťažším začiatkom sa Jimmymu postupom času začne dariť a stane sa vyhľadávaným producentom. Spolupracuje na albumoch s interpretmi ako Patti Smith, Tom Petty & The Hearthbreakers, Dire Straits, Stevie Nicks. V roku 1983 robila Vicki McCarty na US festivale v Kalifornií rozhovor s frontmanom skupiny U2 Bonom. Okrem rozhovoru stihla Vicki zoznámiť Bona so svojím vtedajším priateľom a neskôr manželom Jimmym Iovinom. Budúca pani Iovinova bola presvedčená, že Jimmy a Bono sú stvorení pre spoločnú spoluprácu. Do určitej miery mala pravdu. Avšak spolupráca s kapelou veľkosti U2 si vybrala svoju daň. Spolu najskôr nahrali živý album Under a Blood Red Sky. V roku 1988 pridali ďalší album, na ktorom sa podieľal Jimmy Iovine v úlohe producenta, Rattle and Hum. V období medzi produkciou albumov do Jimmovho osobného života zasiahol sled udalostí, po ktorých Jimmy stratil otca a starých rodičov. Na počesť svojho otca spravil vianočný album Very Special Christmas, na ktorom participovalo mnoho svetových hviezd ako Whitney Houston, Sting, Run-D.M.C., Bon Jovi, U2, Madonna a ďalší. Zložité obdobie pozostávajúce z osobnej tragédie v smrti otca a komplikované nahrávanie albumov U2 Jimmyho poznačili. Už nemal chuť ďalej pokračovať ako producent.

Ďalšiu výzvu v kariére Iovina predstavovalo založenie vlastného projektu v podobe vydavateľstva. Jimmy sa odhodlal presunúť zo štúdia rovno do hlbokých vôd hudobného biznisu. Spolu s Tedom Fieldom na konci 80tých rokov založili vydavateľstvo Interscope, ktoré v tom čase spadalo pod Atlantic Records. Samozrejme začiatky vôbec neboli jednoduché. Vývoj hudby bol nezadržateľný a celý priemysel prechádzal transformáciou. Ale Jimmy sa dokázal s týmito výzvami vysporiadať a prispôsobiť sa dobe po svojom. A znovu mal šťastie. Hudobný priemysel čakali najziskovejšie roky v histórií a Jimmy sa znovu viezol v správnom vlaku smerujúcim k úspechu.

Interscope spočiatku hľadalo svoju tvár. Rôznorodí umelci spočiatku budili dojem, že vydavateľstvo ešte len hľadá svoju vlastnú tvár. Tú mu dal až Tupac Amaru Shakur, ktorý pod Interscope vydal svoje všetky 4 štúdiové albumy.  Prvotné úspechy s rapom posilnili odhodlanie Jimmyho pokračovať v tomto žánri hudby, aj keď sním nemal žiadne predchádzajúce skúsenosti. Interscope v krátkom čase uzatvára dohodu s Death Row Records. Vďaka nej sa Jimmy podieľa na distribúcií debutových albumov Dr. Dreho a nádejného talentu z Long Beach, Snoop Doggy Dogga, do sveta. V Interscope sa pokračuje v politike multižánrovosti, tentoraz už s jasným kurzom. Jimmy dáva svojím umelcom oveľa väčšiu slobodu v rámci tvorby a neobmedzuje ich toľko v ich kreativite. Dovoľuje im zakladať subvydavateľstvá, na ktorých sa sústreďujú umelci z vybraných žánrov. Najlepšími príkladmi su Aftermath a Nothing. Subvydavadeľstvo Aftermath prezentuje rapovú linku a spadá pod patronát Dr. Dreho, ktorý opustil po nezhodách Death Row Records. Naopak Nothing zastupuje rockovejší/metalovejší žáner. Hlavnými tvárami sú Nine Inch Nails a Marylin Manson. Obe vydavateľstvá ale spájala jedna vec. Obrovská kontroverzia ich umelcov. Síce je to obrovský „boost“ pre predaj nosičov, ale vládni zamestnanci v USA na to majú úplne iný názor. Vyvíjajú tlak na Interscope, aby opustili túto cestu. To sa ale nepodarí. Podpisom umelcov, akými sú Eminem50 Cent, zostávajú v zabehnutej dráhe slobody slova, kontroverzie a z časti aj gangsterského rapu.

Interscope dosahovalo so svojimi umelcami obrovské zisky. Hudobný trh dosahoval svoj vrchol. Avšak to sa malo čoskoro zmeniť. Problémom bol príchod nových technológií. Jednou z nich bolo spustenie služby Napster. Keď Jimmy Iovine prvýkrát videl Napster, pochopil, ako môže digitálne pirátstvo pochovať hudobný priemysel.

Spolu so svojím spoločníkom a kamarátom sa vrhli do ďalšej  etapy. Samozrejme Interscope ešte nikto neopustil a nepochoval. Teda zatiaľ nie. Len Jimmy si bol vedomý, akým smerom sa jeho biznis bude uberať, a preto sa snažil diverzifikovať svoje portfólio. To nastalo založením spoločnosti Beats Electronics, ktorá sa prevažne zameriavala na hudobné príslušenstvo, akým boli napríklad slúchadlá. Značka Beats by Dre sa stala svetovým pojmom v danom obore. Podstatnou časťou úspechu bol určite vyšperkovaný marketing. Jimmy Iovine sa postaral, aby hádam každý relevantný umelec mal slúchadla značky Beats. Masívna kampaň prerástla vody hudobného biznisu a postupom času si mohol vidieť  športovcov z rôznych odvetví vybavených doplnkami Beats v civilnom živote alebo rovno v reklamách.

Okrem hardwerovej techniky sa firma Beats rozhodla zvrátiť upadanie hudobného priemyslu softwérovou cestou. Jimmy bol už dlho presvedčený, že streamovanie hudby je správny krok, aby sa uniklo dlhodobej recesií už od začiatku milénia (súčasnosť jeho myšlienke len dáva za pravdu na 100%). Aj keď bol v úzkom kontakte s technologickým gigantom Apple, Jimmy považoval iTunes za nedostačujúci produkt. Preto spoluzaložil Beats Music. Streamovaciu službu, ktorá rozširovala portfólio už aj tak úspešnej firmy.  Tento krok prilákal veľkých hráčov, ktorí sa začali vo väčšom meradle zaujímať o Beats Electronics. K zásadnému kroku sa odhodlal Tim Cook, kedy zariadil najdrahšiu akvizíciu v histórií Applu. Za neuveriteľné 3 miliardy amerických dolárov sa stala Beats Electonics súčasťou amerického technologického gigantu. Táto historická dohoda sa avšak nerodila ľahko. Všetko prebiehalo pod prísnym embargom na únik informácií. Teda až do momentu, kedy sa Dre opustil na facebooku spolu s Tyresom Gybsonom ešte pred oficiálnym uzavretím obchodu. Nakoniec to všetko dopadlo prekvapivo dobre a  tento obchod priniesol Jimmymu okrem značnej finančnej čiastky aj vplyv v hudobnej sekcií Applu.

Tim Cook nekupoval Beats len kvôli jeho najznámejšej hardwerovej divízií. Dôvod obchodu bol aj v Beats Music. Na tej postavili svoju novú streamovaciu službu Apple Music, ktorá sa spolu s o Spotify postavila na čelo revolúcie konzumácie hudby a v jej vedení bol prítomný Jimmy, ktorý konečne dosiahol svoj sen. Opustil Interscope a presunul sa do progresívnejšej úlohy. Vybudovať z Apple Music globálneho hráča. Dnes už vieme, že sa mu to podarilo.

Komentáre

Odporúčame